Griekenland 2008 deel 4

Griekenland 2008

deel 4

Zaterdag 17-05-2008, van Olympia naar Kiparissia, afstand 233 km

Vandaag een van de mooiste bergroutes van de Peloponnesos, dwars door het mooie landschap va Arcadië. Schilderachtige bergdorpjes, kuddes geiten en overstekende schildpadden.

Een duizelingwekkende afdaling (Ingrid durfde niet te kijken) naar de Lousios-kloof met zijn kloosters, Byzantijns kerkje en heiligdom ter ere van de god Asklepios.

Een groot gedeelte van de tocht voerde door een vorig jaar afgebrand gebied. Overnachting in Kiparissia op de gelijknamige camping. 's-Avonds lekker gegeten in een restaurantje aan de haven.

Zondag 01-06-2008, van Akrata van Langadia / Vytina, afstand 260 km.

Omdat de geplande rit met de trein vandaag niet doorging, hebben we dezelfde rit met de camper gereden. Een bochtige weg omhoog door een schitterend berglandschap. In Kalavryta het stationnetje bezocht waar het oude en nieuwe treintje stonden. Het dorpje zelf heeft een gezellige hoofdstraat met winkeltjes, terrasjes en enkele mooie kerkjes. In de bestrating zijn ook de rails zichtbaar en de bloembakken vormen de stootjukken.

Even buiten Kalavryta is een groot monument ter ere van de slachtoffers tijdens de tweede wereldoorlog.

Op 13-12-1943 is de totale mannelijke bevolking van 15 jaar en ouder uitgemoord vanwege hun verzet. In totaal vielen er 1430 slachtoffers.

Daarna door de bergen gereden naar een camping, tussen Langadia en Vytina, midden in de dennenbossen op een hoogte van 1250 meter. Prachtig gelegen, mooie ruime plaatsen maar matige sanitaire voorzieningen.

We werden omgeven door duizenden zoemende bijen die ieder jaar rond deze tijd naar dit gebied worden vervoerd om honing te maken uit de dennenbomen.

Er was verder niets te doen op deze camping maar "mama" heeft speciaal voor ons een heerlijke Griekse maaltijd klaargemaakt.

Maandag 02-06-2008, van Vytina naar Kato Alissos, afstand 175 km.

Voordat we weer vertrokken werden we door de campingeigenaar en zijn vrouw uitgenodigd voor een kopje Griekse koffie. Weer een gebaar van echte Griekse gastvrijheid. Na nog een potje honing van hen gekocht te hebben zijn we weer op weg gegaan voor onze laatste bergrit door het binnenland.

Na een gemiste (niet aangegeven) afslag hebben we een alternatieve route gevonden, maar we kwamen hopeloos vast te zitten in de smalle straatjes van Tropea. Werkelijk de hele bevolking liep uit en gezamenlijk werd de situatie opgelost. Uiteindelijk kwamen we op een niet al te brede weg die steeds smaller en slechter werd, soms langs de kant afbrokkelde en bezaaid lag met naar beneden gevallen stenen.

Gaandeweg werd het een zandpad waar de campers met moeite overheen konden. Met horten en stoten werd ook deze hindernis genomen. De omgeving was indrukwekkend met het schitterende Ladonasmeer waar  we een koffiestop hadden gemaakt en nu in de diepte zagen liggen.

Uiteindelijk via de normale weg doorgereden naar Kato Alissos, de camping waar we begonnen na onze aankomst in Griekenland 3 weken geleden. Ook nu werden we weer gastvrij ontvangen voor een verblijf van 2 nachten. En uiteraard moesten we 's-avonds nog de allerlekkerste moussaka van onze hele reis gaan eten.

Dinsdag 03-06-2008, rustdag op de camping van Kato Alissos

De laaste volle vakantiedag in Griekenland. Nog even genieten van het mooie weer en de rust op de camping. Wat lezen, internetten en een kruiswoordpuzzeltje oplossen.

Het is een mooie camping om een Griekenland rondreis te beginnen en/of te eindigen. Ruime schaduwrijke plaatsen goede sanitaire voorzieningen die meerdere keren per dag schoongemaakt worden. Daarnaast stelt de campingeigenaar zijn WIFI verbinding gratis ter beschikking. Even een kaartje halen met een toegangscode en daarna direct on-line.

Woensdag 04-06-2008, van Kato Alissos naar Patras, afstand 25 km.

Vandaag staat in het teken van de terugreis. Een beetje uitslapen, een laat ontbijt en nog wat rondhangen. Nadat alles was opgeruimd nog even onder de douche en daarna rond 18:00 uur richting Patras. Natuurlijk bij de Lidll nog even wat inkopen gedaan waarna we in een mooi, aan zee gelegen, restaurant gegeten hebben.

Rond 21:00 uur naar de haven van Patras waar we omstreeks 22:15 uur aan boord konden. We hadden geluk. Een mooi plekje in rij twee ter hoogte van het open "raam" zodat we vanuit de camper uitzicht hadden op zee.

Donderdag 05-06-2008, van Patras naar Venetie, afstand 1150 km.

De dag doorbrengen op de boot valt erg mee. Na het vertrek uit Patras om 00:15 uur hebben we nog even iets op het dek gedronken en genoten van de afvaart.

Daarna naar bed maar vroeg uit de veren want om 06:30 uur wilden we graag het lossen en bijladen op Corfu bekijken. Nog gauw een uurtje naar bed want om 09:00 uur was de volgende tussenstop in Igoumenitsa gepland. Natuurlijk ook hier even de bedrijvigheid volgen.

Verder is de reis op een vrijwel vlakke zee rustig verlopen. Een mooi uitzicht op de rotsachtige kust van Albanie.

We hebben nog even op het zonnedek bij het zwembad gezeten en iets gedronken. Verder hebben we ons vermaakt met lezen maar vooral genieten. Genieten van alle indrukken tot nu toe opgedaan. En dat zijn er erg veel.

's-Avonds op tijd naar bed want morgen wacht in alle vroegte de binnenkomst in Venetië. Iets wat je zeker niet mag missen.

Donderdag 05-06-2008, van Patras naar Venetie / Kufstein, afstand 1350 km.

De binnenkomst vandaag in Venetië rond 09:00 uur was indrukwekkend. Bijna een minicruise door de stad. Alle bekende toeristische bezienswaardigheden liggen vanuit de vaarrichting gezien aan de rechterzijde. Een prachtig uitzicht over het San Marcoplein met zijn Basilico di San Marco. Verder diverse bijzonder mooie doorkijkjes onder de bruggen in de kanaaltjes waar de vroege toeristen zich al lieten rondvaren door de gondeliers.

Ons schip was intussen aangemeerd en het lossen begonnen. Een uur later waren we op weg. Onze eindbestemming voor vandaag is het Oostenrijkse Kufstein. De kleine camping/gasthof, Bären ligt aan de rand van het stadje.

's Avonds hebben we heerlijk gegeten in restaurant Batzenhäusl aan de Römerhofgasse 1 in Kufstein. Dit is 5 minuten lopen vanaf de camping richting centrum. Niet alleen het eten maar ook het geleverde entertainment is een geweldige ervaring en zeker aan te raden als u in de buurt bent.

Zaterdag 07-06-2008, van Kufstein naar Rudesheim, afstand 534 km.

Na het lekkere eten van gisteravond en een, ondank het gekletter van de hevige regenval, goede nachtrust zijn we na het ontbijt om 09:00 uur vertrokken. Een saaie maar verder rustige rit over de Duitse autobaan waar op verschillende plaatsen flink wordt gewerkt en er dus rekening moet worden gehouden met snelheidsbeperkingen en inhaalverboden voor voertuigen breder dan 02.00 meter.

Om 16:00 uur arriveerden we op de Richter campingplatz am Rhein in Rüdesheim. Een mooie camping die al diverse keren de hoogste onderscheidingen heeft behaald op nationaal niveau.

´s-Avonds naar het gezellige Rudesheim gewandeld waar we in restaurant Lindenwirt in de Gasseldrosse heerlijk hebben gegeten onder het genot van gezellige muziek, ten gehore gebracht door een live band. Zeker een goede en erg gezellige afsluiting van de vakantie.

Zondag 08-06-2008, van Rüdesheim naar Boxtel, afstand 322 km.

Na de gezelligheid van gisteravond breekt dan toch de laatste dag van onze vakantiereis aan. Ontbijten met een extra sterke kop koffie om weer fit aan de laatste 322 km te beginnen. De eerste 50 km zijn we nog langs de rijnoever gereden om daarna de autobaan op te zoeken. Onderweg natuurlijk nog even koffie gedronken en wat gegeten. Daarna het laatste stukje naar huis. Terugkijkend op een mooie vakantie waarin we denk ik een goed beeld hebben gekregen van Griekenland. Met name de Pelopponesos waar we het grootste deel van ons verblijf doorgebracht hebben. Een gevarieerd landschap en natuurlijk een rijke historie. Rijk aan oudheden die op veel plaatsten gerestaureerd worden. Een wegennet en wegbewijzering die soms wat te wensen overlaat. Maar ook dat hoort er bij. Maar bovenal vriendelijke en behulpzame mensen. Griekenland, een land om terug te komen!