Griekenland 2013

deel 1

13-09-2013: van Boxtel naar Bingen 319 km.

Rond 11:30 uur vertrekken we. Wel bijzonder om op vrijdag de dertiende te vertrekken. Zoals altijd op onze "mooi weer" vakanties mag Japie, onze 11 jarige grijze roodstaartpapegaai met ons mee.

We nemen de snelweg maar worden opgehouden door de vele werkzaamheden aan de weg. In Bacharach is de camperplaats helemaal vol en we besluiten door te rijden naar de camperplaats in Bingen waar we het allerlaatste plekje hebben. De CP plekken zijn ruim en mooi in het groen gelegen. (€ 8,50 inclusief stroom). Na het eten maken we een wandeling langs de Hindenburgbrucke, een voormalige spoorbrug die in 1945 verwoest werd en nooit meer is herbouwd. Er resteren slechts enkele, al dan niet ingestorte, betongewelven en ook nog enkele pijlers in de Rijn. We lopen langs de druk bevaren Rijn, via het campingterrein en bezoeken het kleine dorpje Kempten, een echt wijndorp. Op de terugweg genieten we op het terras van de camping van het prachtige uitzicht over de Rijn onder het genot van een lekker glas wijn.

14-09-2013: van Bingen naar Nesselwang 403 km.

Het regent als we op staan en we rijden van file naar file. Ongelooflijk op hoeveel plekken men aan de weg aan het werken is. ’s Middags wordt het wat droger en rond 16:30 uur vinden we nog een van de laatste plaatsen op de camperplek in Nesselwang (€ 8,00). Het blijkt feestweekend te zijn, drie dagen lang zijn er activiteiten en evenementen gepland en de feesttent staat pal naast de camperplaats. Vanavond is er een optreden van een blaaskapel met daarna eenoptreden van een band voor de jeugd. We gaan eerst uit eten bij restaurant zur Sonne, een tip van zus en zwager die hier eerder geweest zijn. Bij terugkomst horen we in de camper de vrolijke muziek van de blaaskapel en we besluiten te gaan kijken. Na betaling van de entreeprijs komen we in een supergrote tent met lange tafels en de meeste mensen in klederdracht, de mannen in lederhose met ruitjesoverhemd en de vrouwen in mooie dirndljurken. Prachtig gezicht! Samen met de buurtjes van de camperplaats en grote potten bier genieten we van prachtige muziek en een heel gezellige avond. Leuk dat we dit mee kunnen maken! Jammer dat datgene waar het allemaal om draait, de Viehscheid, pas maandag plaatsvindt. We hadden graag willen zien hoe het jonge vee, na ruim drie maanden, van de bergen werd gehaald. Dit jaarlijks ritueel gaat gepaard met veel spektakel; prachtig versierde koeien, veel luid klinkende koeienbellen. Misschien een volgende keer. Ondanks de muziek, die tot heel vroeg in de morgen doorgaat, slapen we goed.

15-09-2013: van Nesselwang naar Terlago 287 km.

Vandaag staat een bergetappe op het programma, de 2509 meter hoge Timmelsjoch! Het heeft vannacht geregend maar het klaart nu gelukkig weer op. We tanken en rijden via Pronten en Vils de grens over. We genieten van een prachtig, groen landschap. Het is druk, heel erg druk! We rijden in een lange optocht over de bochtige wegen. Pas na Nassereith wordt het wat rustiger op de weg. We passeren Solden, een zeer lang gerekt wintersportdorp. We klimmen hoger en hoger. We zien veel motorrijders en ook een karavaan met oldtimers komt ons tegemoet. Boven aangekomen betalen we € 14,00 tol en genieten  we van het prachtige uitzicht. We gaan verder, klimmen hoger en hoger en kunnen plots geen hand voor ogen meer zien. We rijden in een hele dichte mist naar beneden, vreselijk! En zoveel haarspeldbochten, het is echt een hele pittige afdaling! Naar mate we afdalen des te beter wordt het zich en eenmaal beneden aangekomen hebben we weer prima weer. Wat jammer dat we niet meer hebben kunnen genieten van het uitzicht, het was zelfs zo mistig dat we de top voorbij zijn gereden!

Het is nog slechts 4 kilometer rijden naar Merano, ons einddoel van vandaag. De stadscamping blijkt echter helemaal vol te zijn, ongelooflijk! We besluiten verder te rijden en zoeken een mooie camping uit in de buurt van Trento. Eenmaal van de snelweg af rijden via een zeer smalle toegang door het dorpje en moeten flink klimmen naar onze eindbestemming van vandaag, camping Lago di Lamar in Terlago. Na een hartelijke ontvangst kiezen we een mooi plekje uit en genieten nog heerlijk buiten van de rust. De camping heeft mooie ruime plekken en een schitterend nieuw sanitairgebouw, zelden zo mooi gezien. Door de hoge bergen is de zon al snel verdwenen. En als er even later  kleine spatjes vallen die overgaan in een fikse regenbui moeten we helaas naar binnen.

16-09-2013: van Terlago naar Monteciccardo 390 km.

Om 9:00 uur vertrekken we. Er schijnt een heerlijk zonnetje en we rijden het eerste stuk door een mooi landschap vol fruitbomen. Daarna nemen we de tolweg, misschien wel saai maar het schiet wel lekker op! We kunnen heerlijk doorrijden en hebben geen last van files, dat is ook wel eens lekker voor de verandering!  De parkeerplaatsen onderweg zijn niet veel bijzonders, geen enkel bankje te vinden. Dus Japie, onze papegaai, moet nood-gedwongen de hele rit binnen zitten.

Na het betalen van € 24,00 verlaten we de tolweg en rijden via slechte wegen door de heuvels naar camping Podere Sei Poorte in Monteciccardo, een prachtig gelegen terrassencamping met uitzicht over de heuvels van le Marche. We worden enthousiast en hartelijk ontvangen en krijgen een heerlijk biertje aangeboden. We durven bijna niet te zeggen dat we maar 1 nacht blijven! We schrijven in voor het eten vanavond in het restaurant waar pasta op het menu staat en bestellen brood voor de volgende ochtend. We vinden een mooie plek en zitten buiten te genieten van het mooie uitzicht en het lekkere weer. Om 19:30 uur gaan we naar het restaurant waar we plaatsnemen aan een lange gedekte tafel. Na een bord met heerlijke hapjes (olijven, kaas, ham en worst) genieten we, samen met nog ongeveer 25 gasten van een fantastisch pastabuffet, vijf soorten pasta en heerlijke salades. Onder het genot van heerlijke wijn praten we met onze tafelgenoten en hebben een superleuke avond.

Deze camping wordt gerund door enthousiaste gastvrije Nederlandse mensen en is een echte aanrader! Zelden een zwembad gezien met zo’n prachtig uitzicht.

17-09-2013: van Monteciccardo naar Ancona 85 km.

We staan vroeg op en nemen nog een lekker douche. We halen het door ons bestelde brood en rekenen af. De temperatuur is lekker maar het waait heel erg hard. Als dat maar goed gaat op de boot vandaag!

We rijden een half uur door de heuvels naar Fano en rijden dan parallel aan de kust naar Ancona. We stoppen even nog bij de Lidl en checken in bij het incheckkantoor. Bij de balie blijkt dat we niet goed geboekt staan, ze hebben ons geboekt tot 2 meter hoogte i.p.v. tot 4 meter en we moeten dus bijbetalen! Dat is een domper, we hebben echt alles goed doorgegeven en ook op de bevestiging stond het goed vermeld. Enfin bij terugkomst maar een klacht indienen bij World Wide Passage want het is niet leuk om in een lange rij hiermee geconfronteerd te worden.

We kunnen meteen de boot op en worden opgejaagd door driftige Italiaanse mannetjes. Tjonge jonge wat klantvriendelijker zou niet misstaan! Helaas hebben we geen plek in de open lucht maar we staan wel op een redelijk rustige plek. Het is even zoeken voor de stroomaansluiting omdat deze aan de andere kant van de boot zit, heel anders dan bij Minoan lines waar de aansluiting uit het plafond kwam en de bemanning dit ook voor je kwam doen. Hier moet je alles maar zelf uitzoeken.

We gaan naar boven om te genieten van de afvaart. Het zwembad is gevuld en het zonnedek is overvol met jonge luidruchtige interrailreizigers. Twee dekken lager is een rustiger plek. Na de afvaart verkennen we het schip. Het is een mooi schip, alles ziet er prachtig en schoon uit. De middag brengen we in de camper door, wat lezen, het verslag bijwerken.