Noorwegen 2011 deel 3

Noorwegen 2011

deel 3

Dag 14 Woensdag 15 juni, Runde 0 km

De ochtend slapen we een beetje uit, ontbijten en kijken op de website de mogelijkheden om de terugreis te boeken. Helaas, alles vol! Dat is even een onverwachte tegenvaller. Dit houdt in dat we ons reisschema moeten omgooien en een nieuw plan moeten maken.

Het Duits vissersechtpaar komt terug met vis en zoals zij ons beloofd hebben, krijgen we een heerlijk bord vol verse vis. Ook alle andere campinggasten krijgen een portie. Heerlijk, lang verwacht en uiteindelijk toch gelukt! We genieten van het spektakel van de vechtende meeuwen als de Duitse visser het visafval weggooit op de pier. We hebben dit vorig jaar heel vaak gezien en het blijft een schitterend schouwspel. We maken foto’s en genieten van deze prachtige beesten.

We kunnen een lift krijgen van Jan en Jana die op een ander eiland inkopen gaan doen. We hebben namelijk gezien dat er nog een andere wandelroute is maar die start helemaal aan de andere kant van het eiland, ruim 4 kilometer van de camping.

We rijden mee tot aan de brug en lopen verder. We komen Dick en Anneke nog tegen die op de prachtige plek daar foto’s nemen. Met moeite vinden we het smalle pad naar boven. Eerst moeten we door een drassig weiland en dan wordt het klimmen geblazen over hele smalle paadjes. Het is een forse klim en er lijkt geen einde aan te komen. Af en toe houden we even stil om op adem te komen en om te genieten van het schitterende uitzicht. We klimmen en klimmen en komen dan eindelijk boven. Hier voert het pad ons over glooiende drassige groene weilanden. Het is zó stil, het lijkt of we helemaal alleen op de wereld zijn. Prachtig! Het is zonnig en al gauw gaan de vesten en jassen uit. We genieten van de prachtige vergezichten en de diepe kloven. We lopen langs meertjes en komen een grote kudde schapen tegen.

Sommige schapen gaan aan de kant, anderen hebben minder haast en laten zich fotograferen. Prachtige beesten, vooral die kleine lammetjes! Pas na 2 uur wandelen komen we de eerste mensen tegen, omdat onze route aansluit op de andere route vanaf de camping. Henk fotografeert nog van dichtbij de grote jager en we dalen af naar de camping. Moe maar voldaan drinken we een heerlijk pilsje. We besluiten spontaan om met zijn zessen buiten te eten en lekker vis te gaan bakken. We zoeken alle ingrediënten bij elkaar, groenten, brood, salade, sausjes, verschillend drinken en in no time hebben we de tafel gedekt en bakken Dick en Henk vis op de gasbrandertjes. Het is erg gezellig en we besluiten de heerlijke maaltijd met een lekkere magnum. Na de afwas drinken we nog een afzakkertje in de keuken en vieren we onze laatste avond omdat we morgen allemaal weer verder trekken. Na een hele leuke avond nemen we om half 1 nog een douche en gaan we, ook als is nog klaarlicht, lekker slapen.

Dag 15 Donderdag 16 juni, Runde- Briksdalbre 165 km

Het is prachtig weer en de zon schijnt. Dat is pas gezellig wakker worden! We zoeken de zomerkleding op en ontbijten lekker buiten. We  ruimen alles op, betalen de rekening en ik koop nog als herinnering een mooi boek van Runde. We drinken om 10:00 uur lekkere koffie van Jana met een heerlijke koek en nemen afscheid van elkaar, met de belofte om contact te houden per email. Dick en Anneke gaan de Atlantik route volgen, Jan en Jana gaan naar het Geirangerfjord en wij willen vandaag naar de gletsjer. We nemen afscheid van iedereen en dat neemt nog wel even tijd in beslag. Om 11:00 uur rijden we weg met een beetje weemoedig gevoel. Het was weer zó gezellig dat we nu al bijna zeker weten dat we volgend jaar weer terug komen.

We rijden in een zonovergoten landschap, prachtig! We nemen weer alle een-baans bruggen en heel veel tunnels en rijden zo alle eilanden af naar het vasteland. We nemen de ferry en op de E39 stoppen we op een prachtige plek bij een rivier om te lunchen. Al gauw stopt er een auto en stappen 2 mannen uit die ons vragen of ze ons mogen interviewen voor de Noorse krant. Ze vragen ons o.a. hoe wij de Noorse wegen ervaren, of Noorwegen duur is, of wij Noorwegen veilig vinden etc. Enfin een heel interview en na het nemen van foto’s beloven ze ons de krant en de foto’s te mailen. Leuk, worden dé Henk en Ingrid ook nog beroemd in Noorwegen!

We verlaten de E39 en rijden verder via de 15 langs het prachtig blauw gekleurde water van het fjord. De weg is smal maar goed te berijden. We komen door het drukke plaatsjes Loen en in Olden  zien we een groot cruiseschip aangemeerd liggen. Vanaf Olden nemen we een klein weggetje richting de Briksdalbreen, de gletsjer gelegen in het Jostedalbreens Nationaal park. We rijden tot we niet meer verder kunnen en checken in in camping Melkevol, de camping die het dichtst gelegen is bij de gletsjer.

We vinden een prachtige plek met uitzicht op de gletsjer, uitzicht op een gigantische waterval en naast een riviertje met wild stromend water. Geweldig mooi, dat is echt genieten!

Helaas kunnen we maar kort van het zonnetje genieten want we zitten achter een hele hoge berg. We eten simpel, lekkere boterhammen en vertrekken na het eten voor de wandeling naar de gletsjer. Het is alweer een wandeling met pittige klimmetjes, langs een prachtige waterval en snelstromende riviertjes. We zien onderweg de geschiedenis van de gletsjer en hoe in de loop der jaren de gletsjer steeds kleiner is geworden. Na 5 kwartier wandelen bereiken we de imposante gletsjer. De zon schijnt op het ijs waardoor het mooie blauw van de gletser prachtig zichtbaar is. We nemen foto’s en na een poosje genoten te hebben beginnen we aan de terugtocht, die uiteraard heel wat makkelijker is. Na ruim 2,5 uur komen we weer aan bij de camper en brengen de avond binnen in de door. Het water maakt veel kabaal dus even afwachten of we hierdoor lekker kunnen slapen!!!

Dag 16 Vrijdag 17 juni Briksdalbre - Halden 380 km

Camper kapot! Gisterenavond toen ik aan Henk de kilometerstand vroeg voor het verslag, kregen we een melding dat de olie hoog was! Ook vanmorgen kregen we dezelfde melding en na druk overleg met de monteurs van garagebedijf Merk service in Wijchen, collega’s van onze Rob, kregen we het  advies om zo snel mogelijk naar huis te komen. Waarschijnlijk is de koppakking lek. Oef, dat was even slikken. Alle mooie plannen die we voor de laatste week hebben gemaakt kunnen we vergeten. Dat is wel even omschakelen. We moeten weer hetzelfde smalle weggetjes richting Olden en die tijd had ik ook echt nodig om even het slechte nieuws te verwerken en om te schakelen op de praktische zaken zoals een goede route naar huis plannen. Na een uurtje teleurstelling zetten we de knop om en besluiten maar het beste te maken van de tegenslag en zoeken de snelst mogelijke route naar huis en hopen dat de camper het blijft doen. We zoeken de route via Lom, Lillehammer, Oslo en hopen maandag thuis te zijn. Balen, maar ja treuren heeft verder geen zin.

We rijden terug via Olden, Loen, Stryn, een prachtige route met veel watervallen en mooie uitkijkpunten. Ondanks alle zorgen over de camper stoppen we zo nu en dan om van al die mooie dingen te genieten. En ook zijn we dankbaar dat de camper nu pas kapot gaat, we hebben zodoende nog een prachtige week gehad op Runde waar we zorgeloos hebben kunnen genieten. Deze mooie week pakken ze ons niet meer af!

Bij gebrek aan brood eten we onderweg crackers en we stoppen in het plaatsje Lom waar we een nieuwe voorraad inslaan. We bezoeken het “steinsentrum”  waar we prachtige edelstenen en mineralen kunnen bewonderen. Ik koop twee prachtige hangers, een met een Labarodiet steen en een hanger met Thuliet, een steen die gevonden wordt in de omgeving van Lom. Ook een prachtige ring met Labarodiet en een brok ruwe ecoglitt gaan in mijn boodschappenmandje en maakt dat ik even de teleurstelling over de sterk ingekorte vakantie vergeet.

Om half 4 rijden we door en onderweg zien we de gevolgen van de enorme overstromingen die vorige week hebben plaatsgevonden en hele stukken weg en grond hebben weggevaagd. Regelmatig zijn er omleidingen omdat hele delen zijn overstroomd. Ook de snelweg, die langs de rivier loopt is af en toe voor de helft verdwenen.

Omdat we er nu toch langskomen maken we een stop bij het beroemde Vikingschip in Hamar. Ook hier is de halve parkeerplaats onder het water verdwenen. Na het bewonderen van de beelden bij de ingang rijden we door naar Lillehammer waar we ons trakteren op een etentje bij een KRO restaurant. Het eten is niet veel bijzonders, dus niet voor herhaling vatbaar. Maar het scheelt tijd, tijd die we gebruiken om nog een stuk langer door te rijden. We komen langs Oslo en rijden helemaal door tot de grensplaats Halden, de plaats waar we ook vorig jaar hebben overnacht.

We besluiten deze lange dag met een lekker wijntje en gaan slapen in de rij met vrachtwagens en campers.

Dag 17 Zaterdag 18 juni, Halden - Heiligenhafen 630 kilometer

Na een heerlijke nachtrust gaan we naar de grenswinkel en krijgen de BTW terug van de aankopen die we de afgelopen 2 weken hebben gedaan. Dat is toch mooi meegenomen.

Een paar kilometer verder passeren we de grens en we rijden dan weer over een nieuw stuk aangelegde weg op de E6, dan weer over de oude stukken. Het is lekker zonnig weer, een stuk beter als rijden in de hoosbuien van gisteren. Ter hoogte van Göteborg stoppen we voor de lunch en we eten lekker buiten. Even later rijden we door Göteborg en belanden in een lange file. Na dit oponthoud besluiten we naar Helsingborg te rijden en nemen daar een combiticket voor de twee overtochten. We kunnen meteen de boot op en we zijn nog niet uitgestapt of de boot vaart al. We genieten van het uitzicht vanaf het zonnedek en na 20 minuten zijn we er al weer. Het gaat regenen en daarom besluiten we door te rijden tot aan Duitsland. Het is wel een heel eind en het regenen gaat over in forse plensbuien. Om 19:15 uur bereiken we Rodby en kunnen we alweer meteen de boot oprijden. De overtocht duurt 45 minuten en we bekijken op ons gemak de winkeltjes en restaurantjes. Vanaf Puttgarden rijden we 30 kilometer verder naar de camperplaats in Heiligenhafen, een ongezellige camperplaats maar wel met een mooie haven en een gezellig stadje. Het is moeilijk om een plaats te zoeken met stroom maar na enig zoeken vinden we een plek. Na betaling van 12 Euro (2 euro meer dan vorig jaar!) en 2 Euro stroom gaan we snel naar het dorp om nog wat te gaan eten. Het is inmiddels 21.00 uur als we aanschuiven in het restaurant Ostseeblick waar we genieten van een lekkere schnitzel met frites en een groot glas bier. Dat hebben we verdiend! We maken daarna nog een ommetje langs de druk bezette haven en zijn om 23:00 uur weer terug. Hopelijk gaat het morgen nog goed met de camper en zijn we morgenavond weer thuis!