Noorwegen 2013 deel 3

Noorwegen 2013

deel 3

02-07-2013: van Runde naar Andelsnes 210 km.


Alles is ingepakt. Nog even gedoucht. Klaar voor vertrek. We nemen afscheid van iedereen en drinken nog een laatste bakkie koffie bij Herbert en Thea. Uiteindelijk lukt het ons om even na 11:00 uur weg te rijden. Uitgezwaaid door onze lieve vrienden.

We rijden via de bekende bruggen richting Hareid, weg 654 en 61 en daarna via de 653 richting Volda/Orsta. Het weer is goed en alles staat in bloei. We nemen de toltunnel van Eiksund - Rjanes. Een diepe 8 km lange tunnel met een daling van 10%. De kosten 76 NOK. We verlaten de rode weg en rijden via het als wit aangegeven weggetje naar Saebo. Een prachtig smal weggetje in een schitterend groen dal. Aangekomen bij de eerste veerboot moeten we wachten omdat de bemanning pauze heeft. Op de veerboot worden we te hoog aangeslagen, ze berekenen ons als camper van langer dan 6 meter en na protest hoeven we in plaats van de 203 NOK maar 99 NOK te betalen. Toch zaak om altijd goed op te blijven letten! We stoppen in Oye voor de lunch. Het plaatselijk hotel Union Oye daterend uit 1891 is werkelijk prachtig. Op de kaart is deze weg als groen aangegeven maar in werkelijkheid was geel, misschien zelfs wit beter. Het is er erg smal en alleen op uitwijkplaatsen kun je elkaar passeren.


In het Norangdal bij Tryggestad komen we weer op een brede weg richting Hellasylt. Van bovenaf hebben we een schitterend uitzicht op het Geirangerfjord. Men is druk doende een nieuwe tunnel aan te leggen. Dit is hard nodig. De oude tunnel is smal, slecht verlicht, erg gedateerd. We nemen, voor 90 NOK, de veerboot naar Stranda, kopen aan boord een heerlijke wafel en rijden, na de 15 minuten durende overtocht, weer verder.


We komen even later op de Trollstigen, de Trollenweg. We rijden hem ditmaal van zuid naar noord hoewel het anders wordt geadviseerd. Maar we komen nu eenmaal vanaf het zuiden dus het is niet anders. We genieten van een prachtig landschap, een mooi fjord gelegen tussen hoge bergen. We stoppen bij een prachtige waterval waarvan het water met donderend geraas naar beneden stort. Prachtig! We klimmen verder en zien boven op de top een compleet nieuw informatiecentrum. Wat een verschil met 4 jaar geleden toen alles een grote bouwput was. We parkeren de camper en lopen over een mooi aangelegd voetpad die je via 3 uitkijkpunten (brrr) voert naar het laatste punt waar je een uitzicht hebt over de 11 haarspeldbochten en een 180 meter diepe waterval. Dit moet je gezien hebben! Nog even de souvenirwinkel bezocht en daarna beginnen we aan de afdaling. Achter twee bussen rijden we rustig naar beneden. In Andalsnes, waar we in 2010 al zijn geweest, bezichtigen we het kleine centrum en besluiten we aan de haven te blijven overnachten. Een prima plek, tegenover het kleine stationnetje, vlakbij de winkels.

03-07-2013: van Andelsnes naar Lillehammer 320 km.


Om 09:50 uur klaar voor vertrek. Er is veel bedrijvigheid in het kleine dorp. Veel bussen brengen toeristen naar het kleine stationnetje zodat zij de beroemde treinreis kunnen maken van Andalsnes naar Dombas, de Rauma Spoorbaan. Wij rijden dezelfde route met de camper, een heel stuk parallel aan deze spoorbaan. Het is nog ongeveer 100 km naar Dombas. We passeren de Vermafossen en de beroemde Kylling Bru die we in 2010 al bezocht hebben. Wel stoppen we bij de Slettafossen, een mooie waterval waar ook een leuk souvenirwinkeltje is. We rijden verder. Imposante rotsen maken plaats voor bossen en onbegroeide bergwanden, de woest stromende rivier en de spoorbaan altijd links of rechts van ons. In Dombas halen we folders bij de uitgebreide VVV, doen boodschappen in de grote supermarkt maar zijn teleurgesteld over het "stadje". Er is hier eigenlijk niks te zien of te beleven, alleen is er een veel te dure souvenirwinkel. Onderweg in Hjerkinn stoppen we voor een wandeling die ons uitzicht belooft op de top van de Snohetta (2286 meter hoog). We parkeren de camper en maken de pittige, 1,5 kilometer lange wandeling over een natuurpad op een hoogte van 1200 meter. Aan het einde van de klim staat een observatiepunt, een bijzonder, met prijzen beloond gebouw waar je kunt genieten van een spectaculair uitzicht op de top van de Snohetta.


Na de wandeling bezoeken we het mooie stationnetje van Hjerkinn en verbazen ons dat zo'n mooi stationnetje zo mooi bewaard blijft, vrij van vandalisme en graffiti. Wat een geweldig land is Noorwegen toch! We rijden verder door het Dovrefjell en rijden binnendoor over weg 29 en na Vollen over weg 27. Dit is het land van de Muskusossen, we hebben ze niet gezien en dat is misschien maar goed ook. Want ook al ogen ze zwaar en traag ze kunnen met gemak een snelheid halen van 60 kilometer per uur. Het landschap is mooi en glooiend. De besneeuwde bergtoppen maken plaats voor groene heuvels. Het tweede gedeelte op weg 27 voert ons hoger en hoger, 12% stijgingspercentage, en geeft uitzicht op een schitterend fjellandschap. Het lijkt alsof we op het dak van de wereld zijn, supermooi! Het begint te regenen als we Lillehammer binnen rijden. We parkeren de camper bij het beroemde Olympisch sportcomplex. Ondanks de verbodsborden staan hier veel campers geparkeerd en omdat de regen met bakken uit de hemel valt besluiten we hier te blijven.

04-07-2013: van Lillehammer naar Halden 345 kilometer


Ondanks het feit dat we hier illegaal stonden hebben we goed geslapen. Het heeft ontzettend veel geregend en bij het wegrijden hangt Lillehammer nog steeds in de wolken. Jammer, hierdoor hebben we weinig zicht op het grootste meer van Noorwegen, het 117 kilometer lange Mjosameer. We rijden langs de westelijke oever en zien 30 kilometer voor Hamar vlak voor een rotonde een hele mooie parkeerplaats, een geschikte plaats voor een eventuele overnachting. We steken het meer over en  gaan verder via de oostelijke oever en zoeken even later in Hamar tevergeefs naar de camperplaats. We stuiten iedere keer weer op viaducten variërend van 1.9 meter tot 3 meter hoogte en daar kunnen wij niet onder door! We rijden naar het Vikingschip dat vandaag niet toegankelijk is voor publiek i.v.m. een grote bijeenkomst van Jehova's getuigen. Via een openstaande deur kunnen we toch even naar binnen glippen en krijgen een indruk van de indrukwekkende schaatshal. We rijden weer verder en net onder Hamar verlaten we de E6 en nemen weg 24. Deze prachtige, net nieuw gerenoveerde weg is goed te rijden. Ook hier weer veel mogelijkheden om te overnachten. We zien veel waarschuwingsborden voor elanden, helaas ook dit jaar hebben we dit prachtige dier niet gezien. We stoppen in Skarnes bij het leuke winkelcentrum. Henk ziet dat onze rechter voorband slap is en we laten deze bij een garage oppompen. Maar even goed in de gaten houden! We rijden door naar Halden, grensplaats waar we, evenals de vorige jaren, de nacht zullen doorbrengen. Een plaats waar meerdere campers staan, mooi sanitair is en een (VVV)winkel waar je je betaalde BTW kunt terug vragen.

05-07-2013: van Halden naar Grena 280 km.


Dader gevonden! Er zit een schroef tussen het profiel van de rechter voorband. We verliezen nog steeds lucht. Bij de VVV weet men gelukkig een bandencentrale. Daar aangekomen haalt de monteur  het wiel eraf, verwijdert de band en krijgt met veel moeite de schroef er uit. Een speciale prop (soort paddestoel) wordt erin gelijmd en alles wordt daarna weer gemonteerd. Voor € 50,00 is alles klaar en met een gerust hart vervolgen we om 10:30 uur onze reis via de E6 (20 NOK). We proberen de boot te halen in Varberg. Hopen dat het lukt en dat er plaats is.


Na de lunch rijden we om 13:30 uur in een file in Goteborg. De E6 voert je midden door de stad en ieder jaar opnieuw beland je in de file. ('n beetje a la Maastricht) Om 15:00 uur zijn we in Varberg bij de boot. De boot is vol maar we laten ons op de wachtlijst zetten en gaan Varberg in. Eerst naar een uitzichtpunt over een vogelbroedplaats daarna maken we een mooie duinwandeling. We gaan terug naar de haven, wachten en hopen. Het is enorm druk, zo net voor het weekend en met de aanvang van de vakanties. Enorme rijen vrachtwagens. De mevrouw aan de balie vertelt ons 10 minuten voor vertrek dat het niet gaat lukken. We bedanken haar en staan met de deurkruk in de hand tot zij opeens gilt..... "misschien". Dan moet alles supersnel, ticket maken, betalen en snel de camper halen. Bijna zoals in een film reden wij de nog net niet wegvarende boot op. Pfffft.... wel lachen!


Om 23:00 uur komen we aan in Grena, Denemarken en rijden naar een parkeerplaats midden in het stadje, vlakbij de kerk. N65 24 943 - E10 52 552.


06-07-2013: van Grena naar Langwedel 320 km.


Als we wakker worden is het stralend weer. Na het ontbijt even naar de Lidl voor wat boodschappen, daarna op weg naar Duitsland. Het eerste stuk rijden we op een tweebaans weg door een glooiend landschap. Wat is hier nog veel ruimte. Na de gebruikelijke koffiestop en lunchpauze besluiten we vroeg te stoppen om nog te kunnen genieten van het mooie weer. Eerst nog even tanken. Om 15:30 uur arriveren we Langwedel en checken in op de camping "Caravanpark am Brahmsee", waar een speciaal veld is ingericht voor de campers. Prima plek om te overnachten!

07-07-2013: van Langwedel naar Goch 450 km.


Vandaag vertrekken we om 08:30 uur. We halen heerlijke verse broodjes en nemen afscheid van de hartelijke camping-eigenaresse.We rijden rond 09:45 uur probleemloos door de beruchte Elbe tunnel, dit keer gelukkig geen file. De laatste avond van onze vakantie willen we in Kleve doorbrengen maar helaas is de camperplaats afgesloten i.v.m. de jaarlijkse kermis. We rijden door naar Goch, waar we de camper op de grote en ongezellige camperplaats parkeren. Gelukkig is het nog prachtig weer. We maken een wandeling door het leuke centrum en eten op een druk en gezellig terras. Een leuke afsluiting van onze prachtige vakantie.


08-07-2013: van Goch naar Boxtel 95 km.


We doen nog de laatste boodschappen bij de Duitse Lidl en Aldi en rijden om half 1 Boxtel binnen. In totaal hebben we 3367 kilometer gereden.