Noorwegen 2014 deel 3

Noorwegen 2014

deel 3

Dag 23: 3 juli 2014 Runde - Laerdalsoyri 235 km

Vertrek! Pas om 11:45 uur rijden we weg. Het afscheid is, zoals altijd weer zwaar. Uitgezwaaid door onze vrienden rijden we met weemoed het mooie eiland af. Het is gelukkig prachtig weer, dat maakt het afscheid wat minder moeilijk.

We nemen de Eiksundtunnel die inmiddels tolvrij is geworden, een 8 km lange tunnel onder het water met een 10% pittige afdaling. Hierna nemen de veerboot van Volda naar Folkestad. We hebben van Nederlandse vrienden gehoord dat je het moet vermelden als je gepensioneerd bent. En ja hoor dat werkt, Henk krijgt 20 NOK korting! Bedankt Thea voor de tip!

Op de boot nemen we twee heerlijke broodjes worst met spek en ook nog twee wafels. Lekker! We stoppen op een P voor de wafels, de worstenbroodjes hebben we op de veerboot al verorberd. We vervolgen de route en nemen de veerboot van Lote naar Anda en stoppen op E 39 weer op ons mooie geitenweide plekje om koffie te drinken.

In Skei nemen we weg 5 en stoppen bij de Boyabreen, een zijarm van de Jostedalsbreen. We parkeren de camper (je zou hier trouwens ook mooi kunnen overnachten) en maken de mooie wandeling naar de imposante gletsjer. Hierna rijden we via een schitterende route naar Sogndal, links en rechts de besneeuwde toppen van de hoge bergen, snelstromende rivieren naast de weg en loslopende schapen en geiten op de weg.

We nemen de derde veerboot van vandaag van Mannheller naar Fodnes en stoppen uiteindelijk in het plaatsje Laerdalsoyri. He centrum van dit dorpje is een straatje met 200 jaar oude huizen en vormt een beschermd stadsgezicht. Begin dit jaar werd dit dorpje getroffen door een brand die tientallen gebouwen in de as legden. We parkeren de camper op een mooie plek met uitzicht op het oude stadje en besluiten hier te overnachten. Na het eten maken we nog een mooie wandeling door de oude straatjes.

Dag 24: 3 juli 2014 Laerdalsoyri - Nordby 355 km

We hebben heerlijk lang uitgeslapen. Vannacht heeft het geregend, maar nu schijnt weer een vrolijk zonnetje. We nemen de E16, gelegen tussen prachtige groen begroeide bergen. We zien koeien, schapen en aardbeienvelden. Overal is men het land aan het besproeien, het zal wel droog zijn. Op enig moment kun je op de snelweg de afslag nemen naar de “historische” route, de oude weg in een prachtig bewaard stukje natuur. De weg is een erg smalle weg met overhangende rotsen (hoogte 3,2 meter staat aangegeven), langs een snelstromend riviertje. Omdat we iets hoger zijn worden we gedwongen om uit te wijken naar het midden of links van de weg, zo laag hangen de rotsen. Je komt terug op de nieuwe weg maar kunt meteen weer de keuze maken voor nóg een stukje historische weg. Ook deze afslag nemen we en brengt ons naar het oude staafkerkje van Borgund. Dit staafkerkje, versierd met 16 mooie drakenkoppen, is rond het jaar 1150 gebouwd en is één van de best bewaarde kerkjes van Noorwegen. Naast de kerk staat nog een nieuwere kerk (1905) en een bezoekerscentrum.

We rijden weer naar de nieuwe weg, maar wegwerkzaamheden dwingen ons even later om weer een stuk oude weg te gebruiken. En wederom geen straf want het is weer zo’n prachtige route! Door alle wegwerkzaamheden hebben we wel veel oponthoud, je wacht namelijk in de rij tot de volgauto je komt halen en dan ga je in een lange colonne, vaak stapvoets, verder. We rijden langs het lange Vangsmjosemeer via Vang naar Fagerness, een rommelig en ongezellig stadje. We parkeren de camper en gaan op zoek naar een nieuwe kaart voor Noorwegen, de oude valt na 5 jaar intensief gebruik helemaal uit elkaar. We vervolgen onze weg en staan weer vaak stil door de wegwerkzaamheden. Op zich niet erg want je ziet waarvoor je stil staat.

We gaan op zoek naar een slaapplaats maar zo richting het zuiden van Noorwegen wordt het steeds lastiger om een mooie plek te vinden. Uiteindelijk, net voordat we de tunnel bij Drammen willen gaan nemen, vinden we een redelijke parkeerplaats waar we de nacht doorbrengen.

Dag 25: 4 juli 2014 Nordby - Båstad (Zweden) 455 km

We slapen weer uit en rijden tegen tienen weg. Het is wederom prachtig weer. We nemen al gauw de 7,3 km lange Oslofjordtunnel (50 NOK) en na nog twee tunnels zijn we aan de andere kant van het fjord. We besluiten om in Drobak nog even de laatste boodschappen te gaan doen, het brood is op.

Iets wat we achteraf niet hadden hoeven te doen want in grensplaats Halden, de stop bij het toeristenburo voor teruggave van je BTW van de in Noorwegen gekochte cadeautjes, is ook een supermarkt. Als we even later Noorwegen uitrijden moeten we nog 20 NOK tol betalen, niet zo handig als je net al je muntjes hebt ingewisseld!

Onderweg stoppen we bij afslag Boguslan/Hudsmoor, ongeveer 54 km voor Uddavalla. Dit is een schitterend gelegen parkeerplaats waar we 5 jaar geleden bij toeval stopten. We picknicken uitgebreid en genieten van de prachtige plek in het zonnetje.

Omdat het zo mooi weer is besluiten we om op tijd te stoppen. We raadplegen en de handige app met camperplaatsen die je offline kunt gebruiken. We stoppen bij camping Båstad, een camping die speciale camperplekken heeft. We worden allerhartelijks ontvangen en krijgen een ruime plek aan de ingang van de camping. We zetten de stoelen buiten en genieten van een ijskoud pilsje!

Even later verkennen we de grote camping en ontmoeten de eigenaren die ons op een vriendelijke en enthousiaste wijze vertellen over de prachtige omgeving. Zij hebben sinds twee jaar deze camping overgenomen en doen erg hun best om het een succes te maken. Nou, met zo’n klantvriendelijke houding gaat het deze aardige mensen zeker lukken, daar twijfel ik geen moment aan.

Na de heerlijke pannenkoeken met spek maken we de wandeling die de eigenaren ons uitgelegd hebben. Eerst een stuk door het mooie bos en daarna via een rustige weg naar de zee. Een mooi, breed strand, erg rustig en we boffen want we zien een prachtige zonsondergang.

Dag 26: 5 juli 2014 Båstad - Bad Schwartau 345 km

De volgende ochtend laat ik het aardige eigenaarsechtpaar zien hoe wij hun mooie camping heb kunnen vinden, via de app van Campercontact of het makkelijke boek. Zij kennen beide vormen niet maar zijn erg enthousiast. Zij vragen ons door te geven dat de informatie gewijzigd is. Eerst mocht je alleen een quickstop maken tussen 16:00 uur en 9:00 uur maar nu kun je ook voor meerdere dagen op deze mooie camperplaats blijven. Uiteraard gaan we straks de gewijzigde informatie doorgeven!

We rijden tot Helsingborg en kopen een combiticket tot Puttgarden (1103 SEK met ANWB card) en kunnen meteen aan boord rijden. We genieten op het dek van het korte zeereisje. Het is wederom heerlijk weer. In Helsingør rijden we net voor Kopenhagen de stilstaande file in en we besluiten van de weg af te gaan. Via een mooie omweg komen we weer terug op de snelweg en stoppen bij een gigantische parkeerplaats onder aan de brug van Sjaelland naar Lolland. Op deze prachtige parkeerplaats met uitzicht op het water en de brug kun je uiteraard picknicken maar veel mensen genieten van een beetje rust aan de rand van het water. Kinderen spelen, anderen doen een dutje.

In Rødby steken we over naar Puttgarden, ditmaal bijna drie kwartier op de veerboot. In Puttgarden doen we even nog wat boodschappen en rijden door naar de camperplaats van Bad Schwartau waar we vanavond om 22:00 uur de voetbalwedstrijd willen gaan kijken.

We wandelen naar het dorpje en zien bij de benzinepomp dat de diesel slechts €1.319 is. Mooi, het lampje brandt en nu kunnen we morgenvroeg gelijk gaan tanken. Henk informeert nog even voor de zekerheid of op zondag het tankstation geopend is. We eten op het terras bij de Italiaan een heerlijke pizza. Zelden zo’n lekkere pizza gegeten. En na een heerlijk toetje lopen we terug en zien dat de prijs van de diesel veranderd is in €147,9! Ongelooflijk!

Een verschil van 16 cent per liter.

’s-Avonds zien we het Nederlands elftal winnen van Costa Rica!

Dag 27: 6 juli 2014 Bad Schwartau - Boxtel 525 km

We vertrekken vroeg en om kwart over 8 staan we bij de benzinepomp. We tanken vol en Henk informeert uit nieuwsgierigheid waarom er zo’n groot prijsverschil is tussen het ene moment en het andere. De man legt uit dat de benzine/diesel ’s morgens duur is en vaak tussen 18:00 uur en 20:00 uur in de “aanbieding” is. Nog nooit gezien en nog nooit gemerkt! We zullen het in de toekomst in de gaten houden.

Het is nog steeds mooi weer. We rijden op een heerlijke rustige snelweg naar huis. In Duitsland is het altijd fijn om op zondag te rijden, geen vrachtverkeer, geen forenzen, dus geen files!

Om half vier ’s middags rijden we Boxtel binnen en kunnen we terugkijken op een prachtige reis.