Noorwegen 2016

deel 1

Voorwoord

Het is zover...... we vertrekken vandaag voor de 7e keer naar Noorwegen. Ook dit jaar is onze bestemming weer het prachtige eiland Runde maar ieder jaar proberen we, zowel op de heen- als op terugreis een andere route te plannen, zodat we iedere keer weer een nieuw stuk van het prachtige, maar   zo verslavende Noorwegen ontdekken.

Dit jaar hebben we precies een maand de tijd en nemen we voor de eerste keer de route Hirtshals - Bergen en vanaf daar willen we de westkaap bezoeken. Nou we gaan het zien!

Dag 1  26 mei Boxtel - Leer 330 km

We vertrekken rond 10:00 uur uit Boxtel. Onze trouwe metgezel Japie, de papegaai blijft in goede handen achter bij de buren. Omdat het weer vaak te slecht is in Noorwegen zou hij te vaak in zijn kooi moeten zitten in plaats van lekker vrij voor de camper en daarom mag Japie heerlijk vakantie vieren bij de buren.

Rond lunchtijd komen we aan bij Tea Time, een mooi tea house gelegen op een prachtige locatie in Echten Drenthe. Een lieve ex-collega zwaait hier, samen met partner Wilfried, de scepter en we proberen om,  als we maar enigszins in de buurt komen, van de gelegenheid gebruik te maken om hier lekker te gaan eten.

We worden bijzonder gastvrij ontvangen in het drukke tea house en we bestellen een heerlijke cottage pie.

Nadat we nog een lekkere cappuccino gedronken hebben op het terras krijgen we nog een rondleiding in de statige villa. Net voor de drukte van een bruiloft vertrekken we weer, op weg naar Duitsland.

Door een file krijgen we een oponthoud van ruim een half uur maar rond vijf uur zetten we de camper neer op een parkeer/camperplaats, gelegen midden in het centrum in Leer. De locatie is prima, er zijn zelfs zes plaatsen met stroom. We lopen door de Altstad naar de winkelstraten. Leer is een leuk stadje, alles op loopafstand van de camperplaats.

De avond brengen we in alle rust door, even bijkomen van de laatste hectische dagen.

Dag 2  27 mei Leer - Nordenham 135 km

We hebben lekker uitgeslapen en als we naar buiten kijken zien we dat de mix parking bijna helemaal vol staat. Omdat enig systeem op dit parkeerterrein ontbreekt en de auto's kris kras geparkeerd worden valt het nog niet mee om een uitweg te vinden. Maar dankzij handig manoeuvreren van manlief lukt het ons om de drukke parkeerplaats te verlaten.

De camperplaats van Leer is misschien dan wel een beetje rommelige camperplaats maar ik vond het een leuke plek, erg gezellig en bijna midden in het centrum. We maken nog een stop bij de Aldi om nog wat drank in te slaan (oei, nog meer?!?) en vervolgen onze weg. Na ruim 50 kilometer stuiten we op een wegafsluiting en zijn we gedwongen om een lange, maar oh zo mooie binnendoor weg te nemen. Het lijkt wel of we zijn beland in het land van de rododendrons, ontelbare struiken in allerlei prachtige kleuren staan in bloei. Prachtig!

Ruim op tijd checken in op de camping in Nordenham, gelegen aan de Weser, waar we bijzonder vriendelijk ontvangen worden door de, zo blijkt later, kersverse eigenaar. We zoeken een mooi plaatsje en genieten nog even in het zonnetje van het prachtige weer.

Om kwart voor drie gaan we op weg naar onze Duitse vrienden Jürgen en Gerda die we vijf jaar lang in Runde hebben ontmoet. We lopen in 10 minuten naar hun prachtige huis. De tafel is mooi gedekt en we worden ontvangen met Kaffee und Kuchen. We halen leuke herinneringen op en genieten later van een lekker drankje in de prachtige tuin. We bewonderen allerlei soorten fruitbomen, bessenstruiken, hun lieve kippetjes en vijf volken bijen. Wat een paradijsje!

Jürgen heeft speciaal voor ons heerlijke forellen gerookt en samen met de salade en gebakken brood zorgen deze voor een heerlijke maaltijd. Al gauw is het avond en met een tas vol verse lekkernijen (honing van eigen bijen, marmelade en verse eitjes) nemen we hartelijk afscheid van deze twee lieve mensen. Wat een geweldig stel!

Dag 3 28 mei Nordenham -  Niebüll   285 km

Om half 10 rijden we weg. Dit keer willen we weer een andere route en rijden we binnendoor naar de veerboot die ons over de Elbe naar Glückstadt brengt.

We genieten nog na van de geweldige leuke dag gisteren bij Gerda en Jürgen. Wat zijn we verwend en wat hebben we genoten van hun verhalen over hun vele reizen naar Scandinavië en onze gezamenlijke leuke herinneringen van Runde.

We rijden binnendoor en ook nu worden we weer omgeleid. We zien hazen in de vers ingezaaide velden en boeren die druk aan het werk zijn met hun tractoren.

We komen aan in Wischhafen en sluiten aan in een lange rij wachtenden bij de veerboot. We moeten maar liefst twee boten wachten maar het voordeel van de camper is dat we de wachttijd kunnen benutten met het drinken van een heerlijk kopje koffie.

Als we de veerboot op mogen rijden betalen we €17,50 voor de overtocht en genieten daarna op het dek in het heerlijke zonnetje van de leuke overtocht. Het is laag water en onderweg zien we veel zeilboten en vogels.

Na aankomst nemen we de route binnendoor langs de dijk van de Elbe, een mooie rustige route. Boven Brunsbüttel verandert het landschap en wordt de horizon bedorven door ontelbare windmolens. Jammer, ik heb niks tegen windmolens maar dit zijn er gewoon te veel! Dit moet trouwens wel de meest groene provincie van Duitsland zijn want ook alle daken liggen ook bomvol zonnepanelen.

We stoppen in Niebüll op de camperplaats naast het hallenbad. We betalen 5 euro en zetten onze stoelen buiten om te genieten van het heerlijke zonnetje en een lekker wijntje. 's avonds wandelen we door het kleine dorpje en gaan we uit eten.

Dag 4 29 mei Niebüll - Holsterbro (Denemarken) 210 km

We besluiten om de snelweg te vermijden en via de westelijke kant naar boven te rijden. Een hele goede keus zal achteraf blijken. Eerst scoren we nog een lekker vers brood en tanken we de camper nog even af met "goedkope" Duitse diesel.

We rijden via weg 11.  Deze prachtige weg is recht, overzichtelijk en leidt ons door uitgestrekte weilanden en akkers. Zo nu en dan moeten we vaart minderen voor een dorp of een rotonde maar het is heerlijk rijden. Echt een aanrader!

Zo'n 30 kilometer voor onze eindbestemming van vandaag Holstebro, verandert het landschap en rijden we door glooiende heuvels en zien we meer bossen. Om half twee rijden we het boerenerf op van de camperplaats en worden we begroet door een blije hond en ontvangen door een Poolse werknemer van de eigenaren. Hij leidt ons rond en laat ons de "huiskamer" zien, keuken, badkamer, wasmachines en toilet. Alles beschikbaar voor de gasten! En dat voor slechts 10 euro! Ook is WiFi beschikbaar maar helaas is deze niet vooruit te branden!

We kijken via internet naar de formule 1 race (dank je wel Ziggo) en zien helaas Max Verstappen uitvallen. We brengen de rest van de middag in alle rust door en genieten van de prachtige plek met uitzicht op de glooiende velden. Heerlijk, vakantie!

Dag 5 30 mei Holstebro -  Hirtshals 240 kilometer

Het heeft vannacht geregend maar als we opstaan is het droog en de zon doet erg haar best om zich te laten zien. We rijden om 9:15 uur weg en ook vandaag rijden we binnendoor. Als we wegrijden komen we weer langs de bisonfokkerij, gelegen naast onze camperplaats. Wat een imposante beesten zeg!

We doen nog even boodschappen bij de Lidl. De route is weer prachtig. Ook hier veel windmolens en sommige boeren hebben een privé windmolen, een stuk kleiner en hij draait veel driftiger. Nog steeds rijden we door uitgestrekt boerenlandschap, weides, akkers, koolzaalvelden met daartussen door veel water.

Na het eten begint het te stortregenen en het houdt niet op. Alle prachtige kleuren vervagen tot één grauw grijs landschap. Jammer, maar ja tot nu toe hebben we niets te klagen, want elders is het al dagen slecht weer.

Net voordat we in Hirtshals aankomen breekt de zon door. We rijden naar servicestation bij het toeristenburo om te legen en rijden daarna naar de parkeerplaats bij het strand om te lunchen. Als we de "overnachtingsspullen" willen pakken voor op de boot komt Henk er achter dat hij een hele doos met overhemden en t- shirts thuis heeft laten staan! Balen! We rijden naar de stad en gaan noodgedwongen shoppen. We kopen alvast drie overhemden en twee poloshirts, de rest doen we wel in Noorwegen!

We wachten op de parkeerplaats van de Fjordline tot we om van 18:00 uur kunnen inchecken. Het is heerlijk weer, 24 graden en een strak blauwe lucht. En nu maar hopen dat we een rustige overtocht hebben.

Als een van de laatste rijden we om kwart voor 8 aan boord. We parkeren de camper en zoeken onze hut op de 9e verdieping. We hebben een mooie buitenhut, twee enkele bedden, groot raam en douche en toilet. Nadat we eerst buiten op het zonnedek het vertrek hebben bekeken verkennen we de rest van het schip. Voor mij geen succes want er zijn flinke golven en ik voel me al gauw niet zo lekker. Dan maar naar de hut, lekker douchen, reistabletje nemen en slapen!

Dag 6  31 mei Bergen haven - Bergen  25 km

Als we wakker worden en de gordijnen open schuiven in de hut zien we dat we vlak langs de kust varen. Prachtig gezicht, die mooie Noorse huisjes in allerlei kleuren tegen de bergen aan! We worden verrast door de ramenwasinstallatie, deze komt enkele malen de ramen wassen zodat we een helder zicht blijven houden! Superservice!

We gaan wat eten en halen lekkere broodjes en koffie in het zelfbedienings-restaurant. Onder het eten genieten we van de prachtige tocht langs de eilandjes. Om half elf worden we verzocht de hutten te verlaten. We pakken de spullen en brengen de tijd door met verder genieten van de intocht. Om precies half 1 meren we aan en we kunnen vrij vlot het schip verlaten. De douane controleert streng op de paspoorten en de bijbehorende gezichten maar gelukkig blijft onze drankvoorraad ongemoeid! ☺

We nemen in de stad een verkeerde afslag zodat we onbedoeld in een tunnel van vier kilometer belanden, de verkeerde kant op! Het duurt dus even voordat we kunnen keren en dezelfde tunnel terug kunnen nemen. Enfin na dit kleine uitstapje vinden we zonder problemen de camperplaats, 7 km ten zuiden van Bergen. Helaas zijn alle plekken bezet en zijn we genoodzaakt op het zijterrein te parkeren. We betalen 150 NOK, pakken onze spullen en lopen naar de tramhalte die slechts op enkele minuten lopen is. Bij de kiosk kopen we vier enkeltjes ( twee vol en twee met Seniorenkorting) en stappen in de tram. In ongeveer 15 minuten zijn we midden in de stad. Het is hartstikke warm, alle terrassen en bankjes zitten vol met genietende mensen. Bergen is immers de stad waar de meeste regen valt dus men geniet van de spaarzame droge en zonnige dagen. We bezoeken de toeristenmarkt met allerlei souvenirs en de drukke vismarkt (fisketorget) en lopen daarna naar Bryggen (de Kade), een reeks Hanze-handelshuizen waarvan er nog enkele bewaard zijn gebleven. Tegenwoordig herbergen de oude huisjes eet- en drinkgelegenheden, een musea en souvenirwinkels.

We slenteren door de oude steegjes en lopen daarna naar de Fløibanen, een kabelspoorweg die met twee wagons ruim 1 miljoen toeristen per jaar vervoerd vanuit het centrum van de stad naar de top van de 300 meter hoge berg Fløyen.

We nemen heel gewaagd een enkele reis en besluiten straks terug naar beneden te lopen!

We sluiten aan in de rij wachtenden en na vijftien minuten vertrekken we met een soort kabeltreintje naar boven. Het uitzicht is inderdaad magnifiek en we boffen natuurlijk dat het zo'n prachtige zonnige dag is. Geweldig!

Na het genieten beginnen we met de pittige afdaling, tjonge jonge een echte kuitenbijter! Ben bang dat ik morgen flink spierpijn zal hebben! Maar het was meer dan de moeite waard!

In drie kwartier komen we moe, warm maar voldaan aan in de stad en belonen we onszelf met een heerlijk ijsje. Hierna keren we terug met de tram naar de camperplaats waar we tot laat in de avond lekker buiten genieten van het uitzonderlijk warme weer.