Noorwegen 2018

deel 1

Dag 1 18 mei Boxtel -  Wildeshausen 370 km

Op het programma staat onze negende reis naar Scandinavië. Een beetje aangepaste reis i.v.m operatie van ondergetekende twee weken voor vertrek. Omdat ik nog een beetje moet “revalideren” hebben wij het programma aangepast en zullen we kijken wat mogelijk is. Ook weer eens leuk, bijna niks plannen😊 alleen de grove route staat vast.

Het begint meteen goed. Bij het reisvaardig maken van de camper blijkt dat de schotel het niet doet, de codes van Astra 3 blijken aangepast. Één telefoontje naar onze technische man in Venlo van Camperservice Nederland en we zijn gered, we mogen langskomen en zullen tussendoor geholpen worden. Wat een service!

Dit betekent dat we vroeger dan gepland op pad gaan en na een vroege koffie stop bij onze “buurtjes” die, zoals ieder jaar, weer op onze papegaai Japie zullen passen, vertrekken we.

In Venlo zijn we binnen een half uur klaar en met een werkende schotel gaan we eindelijk op pad. Een reis waar we zin in hebben en aan toe zijn, want een lange ziekte van mij en een verhuizing gaan niet in de koude kleren zitten.

We hebben een paar keer oponthoud maar om 16:00 uur bereiken we de camperplaats in Wildeshausen, een mooie CP vlakbij de snelweg, dus ideaal voor reizigers onderweg naar het Noorden.

En.....ze hebben een restaurant waar je heerlijk kunt eten! In de Ratskeller krijg je een lekkere maaltijd voor een betaalbare prijs, een leuke bediening en een schnapps na😊

Na de wandeling terug naar de camper gaan we op tijd slapen, zo’n eerste vakantiedag is altijd vermoeiend.

Dag 2  19 mei Wildeshausen - Kiel 260 km

Heerlijk uitgeslapen! We hebben tenslotte vandaag tijd genoeg. Het is vandaag bewolkt. Voor Bremen hebben we een langzaam rijdende file maar de Elbe tunnel rijden we vrijwel zonder problemen door. Maar dan......na de Elbe tunnel een flinke file i.v.m. werkwerkzaamheden. Een tip voor de Scandinaviëgangers die een boot moeten halen...plan je reis in Duitsland ruim want je staat zomaar uren in de file! Wij hadden gelukkig heel veel tijd dus we besloten na de file om lekker binnendoor te rijden. Na nog een laatste file voor Kiel zijn we toch nog ruim op tijd bij de boot. We sluiten aan in de rij en krijgen te horen dat het boekingssysteem kapot is. Daarom moeten we in het kantoor inchecken. Geen probleem. We mogen pas laat aan boord maar doden de tussentijd met het bekijken van alle activiteiten en het observeren van de stress die de bootreis bij sommige mensen met zich meebrengt. Nadat we aan boord rijden gaan we meteen naar onze kleine buitenhut en nemen een douche. De boot vertrekt, door de problemen met het systeem, ruim twee uur te laat. We bekijken de afvaart vanaf het zonnedek en drinken daarna een biertje (nou ja zeg maar bier) in de bar waar we getuige zijn van een amateuristische muziekquiz. Wederom op tijd naar bed!

Dag 3 20 mei Eerste Pinksterdag Göteborg - Häverud 160 km

De kapitein heeft vannacht flink gas gegeven want we komen zonder vertraging aan in Göteborg. Dat is toch knap! Doen wij bij de NS niet na 😊 De zee is de hele reis spiegelglad geweest, geen golfje gevoeld.

We staan vroeg op en ontbijten in het cafetaria. Daarna pakken we de spullen en vinden zonder problemen onze camper terug op één van de vele autodekken (is wel eens anders geweest)

Voordeel van laat aan boord gaan is dat je er meestal ook weer vroeg af kan. Zonder douanecontrole rijden we de boot af en Göteborg uit en nemen een kleinere weg die parallel loopt aan de E 45 maar dan aan de linkerkant van het water. Het is een mooie route door het glooiende weidelandschap. Prachtige struiken seringen, frisgroene bossen en fruitbomen met witte bloesem. We maken een stop bij de ICA in Vänersborg omdat we vers brood willen kopen i.v.m. lange Pinksterweekend. We kopen tevens lekkere barbecueworsten, gebakken aardappels en salade. Het is namelijk heerlijk zomerweer dus we kunnen vanavond meteen aan de slag.

We rijden verder naar Häverud, een klein plaatsje bekend om zijn aquaduct. We zoeken een mooi plaatsje op de camping aan de rand van het veld. De plaatsen zijn op het grasland niet afgebakend. De camping is vrijwel vol, veel Noren en Zweden die van hun Pinksterweekend genieten. We hebben geen stroom maar dit is geen probleem.

Na de lunch lopen we naar het kleine centrum waar we de glasblazerij bezoeken en tevens de grote winkel met souvenirs en prachtige glasproducten. Deze winkel is tevens toeristenburo en museum, leuk! Na dit bezoek lopen we langs de kleine sluizen naar het aquaduct. Het is zo klein dat we in eerste instantie niet door hebben dat we er al over heen waren gelopen. Ha ha.

De deelnemers van een rally met oude auto’s zijn neergestreken op het terras en we bewonderen de prachtig onderhouden oldtimers. Ze glimmen alsof ze gisteren van de fabrieksband zijn gerold.

Na een heerlijk ijsje wandelen we terug naar de camping en genieten in de schaduw van een heerlijke rustige middag en besluiten de dag met een barbecue.

Dag 4 21 mei- Häverud - Fästnäs 245 km

We staan op tijd op en ontbijten heerlijk in het zonnetje. Onze Nederlandse buurman heeft de garage van de camper op slot gedaan en de sleutels liggen in de garage. Ik help de man aan een grote paperclip maar zonder succes. De gereedschapskist van Henk brengt uitkomst en na enkele verwoede pogingen is de garagedeur van het slot en kunnen de Nederlanders hun reis vervolgen. Om half 11 rijden we uiteindelijk weg. Het is een mooie weg, lekker rustig rijden, niemand heeft haast. We zien twee maal een hertje in de velden. We lunchen buiten en hierna maken we een stop bij onze lievelingswinkel de Dollar Store. Hier hebben ze hele goed werkende anti-muggendoekjes en muggenspiralen en we willen onze voorraad weer aanvullen.

We rijden naar camping Alevi in Fästnäs, een tip die we vorig jaar kregen van een van de bezoekers op Runde. We worden allerhartelijkst ontvangen door de Friese mevrouw die samen met haar man de camping runt. We krijgen een koffie aangeboden en we horen wat dit echtpaar heeft bewogen om een camping in Zweden te beginnen. Leuk!

Het is nog voorseizoen dus we hebben voldoende ruimte en keuze om een mooie plek te kiezen. Nu zijn hier de plekken toch al zeer ruim bemeten maar wij hebben het hele veld bij de rivier tot onze beschikking. Heerlijk en wat een prachtig uitzicht!

Het is erg warm en we genieten van het mooie weer. 's Avonds bakken we pannenkoeken met spek!

Dag 5 22 mei Fâstnäs 0 km

We besluiten een dag te blijven om te genieten van dit prachtige weer. We lezen, poetsen de camper van binnen en buiten, stippelen wat reisroutes uit, en doen verder niets dan genieten.

‘s Avonds, na de barbecue, komen de muggen in grote getale ons vervelen zodat we gedwongen zijn om binnen te gaan zitten.

Dag 6 23 mei Fästnäs - Funäsdalen 315 km

Henk is vanaf 5:30 uur op muggenjacht en vangt zes muggen. We ontbijten weer heerlijk buiten en maken de camper reisklaar. We betalen en nemen afscheid van de aardige eigenaars. We krijgen nog leuke routetips mee voor onderweg.

Het is wederom een prachtige zonnige dag, weliswaar iets minder warm dan afgelopen dagen maar daarom juist prima reisweer. We nemen de E 45 naar Malung en doen daar boodschappen bij de ICA. We kopen nog een bakje heerlijke Belgische aardbeien bij het kraampje. Nu nemen we weg 66. Onveranderd veel bossen, zo nu en dan afgewisseld met uitgestrekte weilanden en piepkleine dorpjes. Bij Sälen tanken we en nemen we weg 311 naar Särna. We rijden door skigebieden, veel bed en breakfast, vakantiehuisjes en sportwinkels. In de verte zien we de eerste besneeuwde bergtoppen. Halverwege de weg naar Tännäs verandert het landschap, veel kleine berkenbomen, zwerfkeien en steppeachtige velden. En ja hoor daar zijn ze.....de eerste rendieren! Altijd schitterend om deze dieren weer te zien, hier word ik helemaal blij van!

We verlaten de mooie, maar vreselijk slechte weg bij Tännäs en nemen de afslag naar Røros. Als we even op weg zijn ziet Henk een schitterende plek aan het water, met prachtige nieuwe picknicktafels en vuurplaatsen. Er staat een Zweedse camper en even later komt er nog een Nederlandse camper bij. Wat een mooie plek, en uitzicht op een meer! Super!

We kunnen nog even buiten genieten in het zonnetje op de spiksplinternieuwe picknickbanken maar dan wordt het helaas te fris.

Dag 7 24 mei Funäsdalen - Røros - Oppdal 250 km

Het is erg koud geweest vannacht, slechts 4 graden. Ik denk ook dat we redelijk hoog zitten. Om 9:45 uur vertrekken we . De weg leidt ons door een langgerekt skigebied, veel vakantiehuisjes, hotels en sportwinkels. Het is heel rustig op de weg. We maken nog een stop bij een mooie waterval. De laatste 10 kilometer tot de grens is prachtig, veel rendieren in een steppeachtige omgeving, langs de kant van de weg nog veel resten sneeuw.

Heel af en toe kom je een auto tegen. We passeren de grens zonder problemen, sterker nog, we zien helemaal niemand. Ook dit jaar blijft onze iets te grote drankvoorraad ongemerkt. En wie denkt dat wij drankorgels zijn heeft het mis hoor, het grootste gedeelte van de drank is om cadeau te geven aan onze Noorse vrienden.

Tegen 12:00 uur komen we aan in Røros, een heel oud stadje, waar al in 1665 de eerste kopermijn geopend werd. Dit stadje staat al jaren op ons lijstje maar ligt eigenlijk nooit op onze route. Het is een levendig stadje met twee hoofdstraten met oude huizen en een prachtige kerk. Het is erg leuk om hier wat rond te wandelen. We sluiten ons bezoek af met een lekkere cappuccino met Noorse wafel. Om 15:00 uur rijden we weer verder en als het tijd wordt om een overnachtingsplek te zoeken lukt dit niet. Geen mooie plekken in de natuur, de weinige campings die we tegenkomen zijn nog  dicht dus we blijven noodgedwongen maar doorrijden. We hebben contact met André en Corrie die ook in de buurt zijn. Het lukt ons uiteindelijk, na te lang doorrijden om een camping te vinden in Oppdal. We checken in, zoeken een plek op het grint, maar wél met prachtig uitzicht. Even later krijgen we bericht dat André en Corrie toch nog doorrijden en ook naar onze camping komen. Het weerzien is allerhartelijkst en we hebben een hele leuke avond en kletsen weer verder alsof er geen heel jaar tussen heeft gezeten.

Dag 8 25 mei Oppdal - Mittet 185 km

We staan op tijd op, stoeien wat met verkeerde 10 kronen stukken in de douche (we blijken de Zweedse te hebben en daar krijg je geen warm water van!) en ontbijten op ons gemak in het heerlijke zonnetje. We tanken in Oppdal en rijden eerst weg 70, een mooie route tussen de bergen, door mooie dalen met prachtige groene weides en ontelbare paardenbloemen.

In Sunndalsøra nemen we een mooie route om via Littledalen en Eikesdalen weer terug naar de weg te komen. We stuiten op een slagboom met een mededeling en rijden de prachtige weg die even later overgaat in een gravelpad langs een mooi meer. Na 14 kilometer wordt ons duidelijk wat de mededeling op het bord was; we stuiten op een versperringsbord en de weg blijkt afgesloten i.v.m werkzaamheden. We maken van de nood een deugd en besluiten op de prachtige plek, naast het wildstromend riviertje te lunchen. Hierna rijden we noodgedwongen dezelfde weg weer terug.

We rijden via weg 62 en later de 660 naar de eindbestemming van vandaag camping Mittet in de gelijknamige plaats aan het Langefjord. We zoeken een plaats ver van het fjord omdat er een harde frisse wind waait.

's avonds kan de barbecue weer aan en maken we een wandeling over de mooie camping.

Dag 9 26 mei Mittet - Trollstigen - Stordal  125 km

Het is bewolkt als we opstaan dus we ontbijten binnen. We rekenen af en we hebben een leuk gesprek met de Oostenrijkse man die de eigenaar van de camping vijf maanden in de zomer helpt. De camping is mooi ingericht, een gebouw met recreatieruimte, keuken, toiletten en ruime badkamers en alles superschoon! Ook is er een steiger met fileerplaats voor de vissers. En alles klein in een familiaire sfeer. Een camping om terug te komen!

Nadat de ramen van de camper weer brandschoon zijn gemaakt vertrekken we naar Åndalsnes. Het plaatsje is veranderd sinds we de vorige keer er waren, de camperplaats is verplaatst tot achter het station, rommelig en lang niet zo leuk als vroeger aan het haventje. Echter 3 kilometer van Åndalsnes ligt een mooiere camperplaats met prachtig uitzicht op het fjord. We wandelen het kleine dorpje rond, doen boodschappen en gaan op weg naar de Trollstigen. Voordat we de steile weg gaan beklimmen lunchen we op de parkeerplaats met prachtig uitzicht op de berg. Het is niet druk, het toeristenseizoen is nog niet begonnen. We rijden rustig naar boven, weinig tegenliggers en gelukkig helemaal geen grote touringcarbussen. Boven wandelen we de prachtig aangelegde route naar de verschillende uitzichtpunten. Ivy, de hond van André en Corrie, speelt in de sneeuw die nog volop aanwezig is. Het is prachtig weer, dus het uitzicht is fantastisch!

Hierna vertrekken we weer, de afdaling is veel geleidelijker. Het eerste stuk is betoverend mooi, veel sneeuwwallen, ijs op de meren. Hoe meer we afdalen des te groener het weer wordt. We rijden door een gebied van fruitbomen en aardbeienvelden. We gaan op zoek naar een camping aan het fjord zodat Henk kan vissen. We stoppen uiteindelijk in Stordal maar het waait aan de waterkant zo hard dat vissen niet mogelijk is. Wij checken in en installeren ons op een uitgestrekt veld, zodat Ivy heerlijk kan ravotten. Ook ‘s avonds kan de barbecue weer aan en genieten we van sommerkotteletter en heerlijke Noorse worstjes.

Voor het slapen gaan maken we nog een lange wandeling door het saaie, stille dorp. Niks te zien, niks te beleven.

Dag 10 27 mei Stordal - Runde 125 km

Om 10:15 uur nemen we (tijdelijk) afscheid van onze vrienden. Zij gaan de Westkaap verkennen en we zullen elkaar later weer treffen op Runde. Wij rijden richting Ålesund, nemen de veerboot van Sulesund naar Hareid, doen de laatste inkopen in Ulsteinvik en rijden de altijd indrukwekkende mooie route naar Runde. De eenpersoons bruggen zijn hoog en smal, pas bovenop zie je of er een tegenligger aankomt. Altijd spannend! De tunnel is smal en donker en de weg naar de camping is bochtig en erg smal. Maar zo vreselijk mooi!

We worden hartelijk begroet door Knut en Inguna, de eigenaren van de camping. Onze lievelingsplek is vrij en als we geïnstalleerd zijn begroeten we Thea en Herbert, onze vrienden uit Nederland.

Het is alsof we niet weg zijn geweest.