Noorwegen 2018 deel 3

Noorwegen 2018

deel 3

Dag 27 13 juni Runde - Olden 150 km

Na een verblijf van 18 dagen is het toch echt tijd om te vertrekken. Na de afscheidskoffie en de nodige tranen verlaten wij het mooie eiland. We rijden naar camping Gryta, schitterend gelegen aan het Oldevatnmeer en op slechts 10 minuten rijden van de Briksdalbreen.

We worden gastvrij ontvangen en installeren ons op een prachtige plek op het gras aan het meer. Het is nog steeds heerlijk weer, dus de stoelen kunnen buiten. We halen zwemvesten bij de receptie en lenen de gratis roeiboot om naar de overkant te varen. Het is een schitterende tocht, met een prachtig uitzicht op de gletsjer. Een pittige tocht voor Henk alhoewel hij dit in alle toonaarden ontkent.

We bakken de zelf gevangen vis en eten deze met smaak op samen met de eigen gemaakte salade. Als de zon achter de bergen verdwijnt wordt het fris en brengen we de rest van avond binnen door.

Dag 28 14 juni Olden -  Viksdalen 145 km

We slapen uit! De lang verwachte regen is gekomen. Wij zijn blij voor de Noren maar wat ons betreft had de nattigheid nog een weekje mogen wachten. Maar eerlijk is eerlijk, het is hard nodig. Het gras is geel, er geldt al weken een brandwaarschuwing en grilverbod.

We  douchen op ons gemak en rijden uiteindelijk pas om 10:15 uur weg. We moeten een stuk dezelfde route terugrijden. Het is maar goed dat we gisteren gezien hebben hoe prachtig het is, want nu ziet door de regen alles er troosteloos uit. We maken een stop in Olden, waar het gisteren een en al bedrijvigheid was doordat er cruiseschepen waren aangemeerd, nu zijn wij de enige toeristen.

De route die we rijden is wederom prachtig. Eerst langs het Immensfjord en daarna via vele haarspeldbochten hoog landinwaarts. Maar.... het regent nog steeds.

We stoppen in Skei en bezoeken, zoals bijna ieder jaar, de leuke toeristenwinkel. We vervolgen de mooie route in de stromende regen. Het regent zelfs te hard om onderweg te stoppen voor een fotostop, de bergen zijn gehuld in wolken en nevel.

We rijden wederom mijn lievelingsroute, in Moskog nemen we weg 13 richting Dragsvik. We stoppen op de natuurcamping Hov Hyttegrend in Viksdalen, vlak langs de mooie stroomversnelling die we ooit eerder bezocht hebben. De camping heeft prachtige plekken aan het water maar helaas door de onophoudelijke regen zijn we genoodzaakt om de hele tijd binnen door te brengen. Gelukkig vergoedt het mooie uitzicht heel veel!

Dag 29  15 juni Viksdalen - Tvinne 115 km

De wind en de regen zorgt ervoor dat we heerlijk uitslapen. We vervolgen deze prachtige route langs sneeuwresten en bergmeertjes. We stoppen onderweg bij een waterval en nemen in Dragsvik de veerboot naar Vangnes. Deze maakt een tussenstop in Hella, we moeten dan de boot afrijden, bij de rotonde draaien en weer terug de veerboot op. Heel bijzonder😊

Helaas op de veerboot is er niks geopend, dus geen Noorse wafels! Jammer.

We rijden verder op weg 13, een smal stuk weg langs het fjord. We stoppen in Vik voor de boodschappen en meteen na Vik gaat de weg heel hoog de bergen in, prachtig! De zon doet een dappere poging om door de dikke wolken door te dringen. Het waait nog steeds hard. We vervolgen de prachtige route en zien de talloze waterstroompjes zich overal een weg banen. Er ligt nog veel sneeuw en korte tijd later rijden we in de wolken.

We dalen af richting Voss en stoppen 12 km boven deze stad bij de waterval in Tvinne, bij de gelijknamige camping. Deze kleine eenvoudige camping lijkt meer op een camperplaats, maar het sanitair is keurig verzorgd. Er stoppen veel bussen met toeristen en campers om deze 150 meter hoge watervallen te bekijken. 's avonds stroomt de camping helemaal vol en na een heerlijke douche kijken we de eerste keer sinds een maand weer televisie.

Dag 30 16 juni Tvinne - Tysse 120 km

De zon schijnt! Dat is pas eens leuk wakker worden. De eerste bussen met Aziatische toeristen staan alweer bij de waterval. Ik vraag me af of deze mensen ook iets "echts" zien want ze maken alleen maar selfies. We gaan naar Voss om wat paracetamol te kopen maar daar is een groot sportevenement dus het is erg druk en lastig parkeren. Uiteindelijk lukt het ons een plaatsje te bemachtigen en kopen de prijzige paracetamol (5 euro voor een klein doosje!)

Bij Granvin nemen we weg 7 en rijden de smalle weg, hoog langs het fjord. Onderweg zien we een leuk dorp waar een festival is. We parkeren de camper, lopen een stuk naar het dorpje en zien dat we 15 euro entree p.p. moeten betalen om naar de kraampjes te kunnen lopen. Dat slaan we maar over, beetje duur voor een half uurtje. We vervolgen weg 7, stoppen bij de waterval Steindalsfossen en rijden door het skigebied Furedalen. We stoppen in Tysse en rijden naar Camping Gaupholm, een kleine camping met prachtig uitzicht over het fjord.

De vis die Henk vangt van de mooi aangelegde steiger geeft hij aan een minder gelukkige visser.

Dag 31 17 juni Tysse - Bergen 55 km

Bij het opstaan worden we verrast door een invasie van knutjes, de gevreesde kleine muggen die overal doorheen komen. Als we maar even de deur open doen zitten er ontelbare knutjes in de camper. Heel irritant en erg vervelend! Het zorgt ervoor dat we vroeger vertrekken dan nodig.

Onze boot vertrekt immers pas vanmiddag. We rijden op ons gemak naar Bergen, onderweg zoekend naar een supermarkt om nog wat eten in te slaan voor het laatste gedeelte van onze reis.

Dat lukt helaas niet zodat we zonder boodschappen aansluiten in de rij wachtenden op de boot van Bergen naar Hirtshals. Het is druk, vooral veel Noren lijken op vakantie te gaan. In de rij bekijken we alle leuke taferelen wat mensen zoal doen als ze aan het wachten zijn.

“Ons schip” komt precies op tijd binnen. Het is een prachtige boot, die we al vaker hebben genomen op een van onze eerdere reizen.

We genieten van de mooie uittocht, bekijken de tussenstop in Stavanger en genieten ‘s avonds in de lounge van een lekkere cappuccino en een groot glas bier, kijkend naar een matig optreden.

Dag 32 18 juni Hirtshals - Sittensen 563 km

We worden om 6:30 uur bruut gewekt door de intercom die doorgeeft dat we op tijd in Hirtshals zullen aankomen. We hebben een rustige reis gehad, slechts een klein beetje geschommel.

We kunnen snel van boord, tanken en gaan op weg. Het is mooi weer en zoals altijd zijn de snelwegen in Denemarken heerlijk te berijden. We stoppen op de CP van Sittensen en gaan ‘s avonds lekker uit eten als afsluiting van een mooie reis.

Dag 33 19 juni Sittensen - Boxtel 416 km

Al vroeg op pad, we willen op tijd in Boxtel aankomen. Tot aan Holten verloopt de reis voorspoedig echter dan is de snelweg afgesloten door een ernstig ongeval. We worden omgeleid door allerlei kleine dorpjes en in Rijssen staan we heel lang muurvast. Met een oponthoud van anderhalf uur worden we weer teruggeleid naar de A1 en arriveren om 13:30 uur in Boxtel.

Ondanks mijn medische beperkingen kunnen we toch terugkijken op een mooie reis.

Volgend jaar staat onze 10e reis naar Scandinavië op het programma en hopen we gezond weer volop alle activiteiten te kunnen meedoen.