Noorwegen 2019

deel 1

Dag 1  9 mei              Boxtel - Wildeshausen                  385 km

Het is eindelijk zover! Na een koffiestop bij onze “oude” buurtjes, die wederom zo lief zijn om op onze papegaai Japie te passen, gaan we op weg. Vandaag een redelijk saaie reisdag over de autosnelweg maar het mooie zonnetje maakt veel goed. We rijden naar de camperplaats in  Wildeshausen waar we onze eerste vakantiedag vieren met een heerlijk etentje in restaurant de Ratskeller. Het was een vermoeiende dag dus we gaan op tijd naar bed!

Dag 2  10 mei            Wildeshausen - Kiel                      270 km

We slapen lekker uit en rijden pas om 10.00 uur weg. We moeten eens goed kijken naar de instellingen van onze nieuwe TomTom want hij stuurt ons dwars door Hamburg! Ach we hebben in ieder geval niet hoeven te wachten voor de Elbetunnel Na Hamburg rijden we binnendoor naar Kiel. Onderweg kopen we nog wat laatste boodschappen (lees drank) en sluiten om 16:15 uur aan in de rij bij de Stena line. Als laatste mogen we aan boord, hopelijk mogen we morgen als eerste van het schip af. We zoeken in een doolhof van gangen onze mooie tweepersoons buitenhut, eten lekkere broodjes en genieten ’s avonds van leuke muziek en een lekker biertje!

Dag 3 11 mei      Göteborg - Lindesberg               335 km

We hebben een heerlijke rustige reis gehad, geen golfje gevoeld. Na een lekker ontbijt zorgen we dat we op tijd gereed staan bij de trap naar het autodek. En dat is maar goed ook want nog vóór de officiële aankomsttijd van de boot rijden we als derde van de boot!

Het eerste stuk over de A 20 is druk en redelijk saai, hierna rijden we door grotendeels boerenlandschap in allerlei tinten prachtig groen. We verlaten de weg en maken een ommetje en rijden 10 km over een gravelweg op zoek naar een natuurpark met duizenden zwanen. Helaas, we waren waarschijnlijk te vroeg, geen zwaan gezien! Wel een fazant, koeien en kraanvogels. Na dit ritje door de mooie natuur rijden we naar de camperplaats in Lindesberg. Een leuke plek, mét hamburgertent (een aanrader!) waar vandaag vooral oldtimers hun stop maken. Heel leuk om te bekijken. Het was weer een heerlijke zonnige dag :-)

Dag 4 12 mei             Lindesberg - Enviken                    170 km

Vandaag is het mijn verjaardag én Moederdag! Vreemd om niet thuis te zijn maar dankzij internet lees ik alle lieve felicitaties van familie en vrienden. Vandaag rijden we verder over weg 50  noordwaarts. Het landschap is divers; mooie bossen en landbouwakkers, afgewisseld door stadjes. Onderweg zien we diverse malen kraanvogels. We rijden naar een mooie kleine camping in Enviken, gevestigd in een oud schoolgebouw. Ondanks de zondagsrust worden we zeer hartelijk ontvangen. We zijn de enige gasten dus installeren we ons op het allermooiste plekje aan de rand van het meer waar we genieten van de formule 1. Onze Max wordt derde!

Dag 5  13 mei            Enviken - Alby                              245 km

Vanmorgen heerlijk op ons gemak gedaan, lekker gedoucht, ontbeten. Pas om half 11 reden we weg. In Bolnas doen we boodschappen en vullen we de tank. De prijs van de diesel is dit jaar erg duur, 1,60 euro omgerekend. We verlaten weg 50 en rijden via weg 83 noordwaarts. De weg is saai, alleen bossen en hele stukken kaalgekapte percelen wat een trieste aanblik geeft. Gelukkig worden er ook weer volop bossen aangeplant. We rijden naar naturrastplats Ljusnanflussen, een schitterende camperplaats aan een mooi meer. We zien nog resten sneeuw liggen en als we aankomen dwarrelen ook sneeuwvlokken naar beneden. Gelukkig schijnt al gauw de zon weer maar de koude wind maakt dat het erg guur aanvoelt. Na een verkennende wandeling duiken we gauw in de camper, waar het achter het glas, in de zon mét een lekker wijntje heel behaaglijk aanvoelt.

Dag 6 14 mei            Alby - Solleftea                             205 km

Wat was het koud vannacht! Je kunt merken dat we steeds noordelijker geraken, wat ook te zien is aan alle restanten sneeuwhopen die overal nog liggen. We hebben tijd genoeg en genieten nog even van ons mooie uitzicht. Pas om half 11 gaan we op pad. We rijden eerst via de E14 richting Ostersund om bij Bräcke de afslag te nemen naar het noorden. Sommige stukken van de weg zijn slecht maar grotendeels is de weg goed te berijden. We stoppen bij een camperplaats in Bispgarden maar we treffen niemand thuis en er zijn geen instructies te vinden. Jammer! We zijn toen noodgedwongen maar verder gereden naar Solleftea, een mooie camperplaats gelegen op een nieuw aangelegde parkeerplaats aan het bos.

Dag 7 15 mei             Solleftea - Åsele                           145 km

We worden al vroeg wakker door de stralende zon. Je kunt merken dat we al hoog zit want we hebben hele korte nachten, laat donker en erg vroeg licht.  De temperatuur is, zeker vergeleken met gisteren, erg aangenaam.

We verlaten even weg 90 en nemen de parallel lopende toeristische route die ons langs de rivier leidt. Leuk ommetje! We zien een prachtige kraanvogel in het weiland, wat een geweldig mooie dieren zijn dit.

We vervolgen weg 90, het landschap is mooier, groener en bosrijker. Opeens zien we drie rendieren, eindelijk! En even later, net als we het bordje van Lapland zien, steekt een vos de weg over alsof hij ons welkom wil heten. Prachtig! Even later steekt een korhoender, met gevaar voor even leven, de weg over. En nog geen 200 meter verder zien we een kudde rendieren de weg oversteken, wat geweldig! Welkom in Lapland!

We rijden naar Åsele en checken in bij camping Åsele waar we allerhartelijkst worden begroet door de Nederlandse eigenaren. Onder het genot van een heerlijk aangeboden bakje koffie  luisteren we naar de leuke verhalen wat de familie heeft bewogen om naar Zweden te verhuizen. Leuk!

De prachtige camping met alle faciliteiten is mooi gelegen aan de rivier en we zoeken weer het allermooiste plekje. De zon schijnt volop dus we genieten van een heerlijke luiermiddag!