Noorwegen 2019 deel 2

Noorwegen 2019

deel 2

Dag 8  16 mei            Åsele - Malå                                205 km

Vandaag de laatste etappe van onze reis richting het Noorden, vanaf zaterdag gaan we weer afzakken. We zijn op weg naar Albert en Esther, twee lieve leuke mensen die we vier jaar geleden op een van onze reizen naar het hoge Noorden hebben ontmoet. Zij zijn vorig jaar verhuisd naar Zweden en wij hebben beloofd om “even” een bakje koffie te komen drinken. Het is maar een kleine omreis van 1000 km!

We rijden op tijd weg, helaas weinig dieren vandaag, een korhoen in de berm, een overvliegende kraanvogel en een grote kudde rendieren. We doen boodschappen in Lycksele en bezoeken de Dollarstore, een erg leuke winkel waar je van alles kunt kopen. We lunchen op een mooie plek in het bos. Via het dorpje Malå rijden we nog ruim 20 km verder naar de plek waar Albert en Esther wonen. We worden heel hartelijk ontvangen op hun prachtige plek. We krijgen een rondleiding op hun immens groot terrein, 37 hectare groot, wat loopt tot aan een prachtig meer. We bekijken de schuren, stallen en bijgebouwen met de nog prachtige oude antieke inboedel. Wat een geweldig mooie plek! Het is schitterend weer en we genieten van leuke verhalen, een heerlijke barbecue en als het ’s avonds wat frisser wordt brengen we de avond door in de gezellige woonkeuken die verwarmd wordt door een prachtig houtfornuis. Wat een prachtige dag!

Dag 9 17 mei             Malå

Heerlijk geslapen, wat een rust hier! De zon schijnt uitbundig en het is aangenaam warm. We ontbijten buiten in het zonnetje en gaan verder waar we gisteren mee geëindigd zijn, lekker gezellig bijpraten en genieten! Ze vertellen van hun plannen om in de winter allerlei activiteiten aan te bieden voor gasten zoals ijsvissen, tochten met de hondeslee, skiën, sneeuwscootertochten, sneeuwschoenwandelen etc. Kortom teveel om op te noemen.

Na de lunch trekken we de wandelschoenen aan en gaan we het grote terrein verder verkennen. We lopen naar het prachtige meer en lopen daarna via het zompige moeras terug naar de weg. Een avontuurlijke wandeling en het lukt me niet om de voeten droog te houden. Hierna weer verder genieten van het geweldige weer en wederom een barbecue. We zien een eekhoorntje en twee zwarte spechten. ’s Avonds  zien we drie sneeuwhazen maar helaas is het om half een ’s nachts net niet licht genoeg om ze vast te leggen op camera.

Dag 10  18 mei             Malå - Trofors                           330 km

We vertrekken pas om 11:00 uur van dit mooie plekje. Na een lekker bakje koffie nemen we afscheid van Esther, Albert en natuurlijk hun lieve hond Jake. We hebben genoten van een paar heerlijke dagen, prachtig weer, mooie wandelingen en leuk gezelschap.

We rijden via de gravelweg naar de 370 om via de 363 en E45 naar Storuman te rijden. De omgeving is prachtig, de berkenbomen worden groener en groener. Nadat we boodschappen hebben gedaan in Storuman lunchen we op een mooie plek aan het meer (kan hier bijna niet anders). In de verte zien we de besneeuwde bergtoppen die ogenschijnlijk niet dichterbij lijken te komen. Via de E 12 rijden we naar het laatste stadje van Zweden Tärnaby, prachtig gelegen aan een nog met ijs bedekt meer, waar we de laatste boodschappen doen. Er ligt veel sneeuw en we zien onderweg nog mensen die met hun sneeuwscooter op pad zijn. We nemen weg 73 naar Noorwegen en het lukt ons ook om dit jaar onze drankvoorraad ongemerkt de grens over te krijgen! We hebben geen douane gezien.

Op dit stuk ligt ontzettend veel sneeuw. We zien twee maal een moerassneeuwhoen maar beide keren schieten ze snel weg (ze rennen net als kippen). Jammer genoeg geen foto kunnen nemen! De meren zijn bedekt met ijs, een prachtig, bijna onwerkelijk gezicht. Door de sneeuw en de wegwerkzaamheden lukt het ons pas om in Trofors een overnachtingsplekje te vinden. Maar wel een hele mooie! Aan de snel stromende rivier in het Svenningsdal genieten we buiten van het heerlijke weer en eten pannenkoeken met spek. Het was weer een prachtige dag!

Dag 11  19 mei            Trofors - Trones                         110 km

We worden wakker met wederom prachtig weer en omdat de weersvooruitzichten vanmiddag regen aangeeft, besluiten we nog een halve dag op deze mooie plek te blijven genieten. Pas na de lunch rijden we weg. Omdat de E6 een groot stuk vernieuwd wordt hebben we bijna 20 kilometer wegwerkzaamheden. Het verbreden van de weg is best wel nodig want op dit stuk van deze drukke verkeersweg is het vaak erg smal. We zien nog steeds veel ijs op de meren. We stoppen op een mooie parkeerplaats maar besluiten hier niet te blijven omdat de plekken te krap zijn. We rijden verder en zoals voorspeld, begint het te regenen. De eerste regen sinds we hier in Scandinavië zijn dus we mogen niet klagen☺

We vinden 30 kilometer verder een mooie plek waar we onder het genot van een wijntje een potje rummikubben en luisteren naar de onophoudelijke regen.

Dag 12   20 mei             Trones - Osen                          155 km

We rijden pas om 10:00 uur weg, heerlijk om zo relaxed op te staan en te ontbijten. Het lijkt wel vakantie Het is bewolkt maar gelukkig wel weer droog. De zon doet wel haar best om door de wolken heen te dringen. De route vandaag is prachtig, kleuren van de bomen en het gras zijn intens groen. De weg slingert zich door weilanden, dorpjes met boerderijen en bossen. Ongelooflijk mooi. Het smeltwater zoekt zich een weg, we zien veel volle rivieren en stroomversnellingen. We rijden op de ”snelweg” de E6 maar dat rijdt zo relaxed. Niemand heeft haast en voor een vrachtwagen gaan we uiteraard opzij.

In Grong doen we boodschappen en pinnen we ons eerste Noorse geld. We verlaten de E6 en nemen weg 760 richting Namsos. Ook weer een prachtige route, de bomen hebben zoveel tinten groen dat het simpelweg niet te beschrijven is, zo mooi! We komen op de R 17, een prachtige toeristische weg die we in 2010 in zijn geheel gereden hebben, nu slechts een stukje. Plotseling zien we twee elanden, Henk rijdt een stukje terug zodat ik ze kan vastleggen. Wat een imposante, schitterende beesten! We verlaten de R17 en nemen weg 715 voor het laatste stukje van onze reis. Een weg met veel oponthoud doordat ze weg aan het vernieuwen zijn. Maar voor ons ligt niet alleen de zee maar ook een prachtige blauwe lucht!

Uiteindelijk rijden we door het dorpje Osen naar de camperplek, werkelijk een juweeltje van een plaats. Aan het water, prachtig uitzicht en Henk kan hier lekker vissen. We brengen de dag lekker buiten door en zien meerdere malen twee dolfijnachtigen langs zwemmen en eenmaal een zeehond. Wat een superplek! Henk doet verwoede pogingen om een visje aan de haak te slaan maar we barbecueën uiteindelijk toch met worst.

Dag 13   21 mei             Osen - Ellingsgard                    200 km

We genieten nog van de mooie plek en het prachtige weer. De dolfijnachtigen laten zich vandaag niet meer zien, jammer maar het blijft evengoed een paradijsje. Navraag bij een Noorse man leert dat het waarschijnlijk gaat om bruinvissen, omdat ze zwart waren en geluid maakten door het ontsnappen van de lucht. Hij noemde ons de Noorse naam. Straks maar eens opzoeken.

Na de lunch rijden we over de 715 richting het zuiden. We maken een stop in Åfjord om de camper te legen en vullen en diesel te tanken. Het is een prachtige weg, eerst langs het fjord, dan door de bergen (9%), het gras en de bomen lijken nog groener dan gisteren. Zo zie je maar dat de onbekende stukken van Noorwegen mooi en ongerept kunnen zijn.

We pakken de veerboot van Brekstadt naar Valset en we eten gedurende de 25 minuten durende overtocht een heerlijke Noorse wafel op het dek, genietend van de zon. Na de overtocht rijden we verder op de 710 en bezoeken de uitgezochte camperplek in Lensvik. Inderdaad, zoals aangegeven, een prachtige plek aan de jachthaven maar doordat de huizen op korte afstand liggen voel ik me niet prettig. We willen de bewoners niet lastig vallen. We rijden verder en het wordt later en later. Voor de eerste keer lukt het ons niet om een mooie plek te vinden dus overnachten we op een rastplaats. Mét uitzicht op de besneeuwde bergtoppen, dat dan weer wel ☺

Dag 14  22 mei             Ellingsgard - Åndalsnes              185 km

Vandaag rijden we weer verder over de E39. Het is bewolkt en er vallen wat spatjes op de voorruit. Plotseling zien we een hert in de berm, hij schrikt van ons en duikt de bossen in. Om de bocht staat een tweede hert, midden op de weg. Oef, dat is toch wel even schrikken, van beide kanten. Nu snap ik eindelijk die verkeersborden met die springende hertjes☺

De weg slingert dan weer door de bossen, dan weer langs het fjord. We nemen de veerboot van Halsa naar Kanestraumen en eten aan boord heerlijke svele (Noorse wafels). Via een koffiestop op de Bergsoyabrua (hier zijn we al eerder geweest, het is een mooie camperplaats voor vissers) nemen we net voor Molde de afslag naar Åndalsnes. De zon is doorgebroken en schijnt prachtig op de besneeuwde bergtoppen. Voor de tweede keer nemen we de veerboot, ditmaal van Sølsnes naar Åfarnes en rijden we langs het fjord naar de camperplaats vier kilometer voor Åndalsnes. Daar vinden we een mooie plek aan het Isfjord met uitzicht op de besneeuwde bergen. Henk gooit een hengeltje uit, helaas zonder resultaat. Het enige wat ie vangt is een zeester. We kunnen lekker buiten barbecueën omdat de zon zich wederom laat zien. Weer een prachtige dag!

Dag 15   23 mei            Åndalsnes - Runde                     170 km

Vandaag gaan we naar Runde! We staan wat eerder op en gaan na een lekkere douche en ontbijt op pad. Het heeft vannacht geregend en we zien de wolken laag hangen in het fjord. We rijden door Åndalsnes en zien dat de diesel in de aanbieding is en dat scheelt maar liefst dertig cent per liter! Dus het is zaak om altijd goed op te letten!

Henk koopt tevens een lampje voor zijn rechter kapotte voorlamp want laat nou nèt dit lampje niet in zijn voorraad zitten!.

We nemen de veerboot van Sulasund naar Hareid en rijden door naar Fosnavag waar we voor de komende dagen boodschappen inslaan. Immers op Runde is geen winkel. We rijden de prachtige route via de hoge bruggen en tunnels en komen uiteindelijk op de camping waar we allerhartelijkst worden ontvangen door onze al aanwezige vrienden.