Noorwegen 2022 deel 1

Noorwegen 2022

deel 1

Dag 1 22 mei                        Boxtel – Wildeshausen   315 km

Na een rustige eerste reisdag al vroeg op onze bestemming, ruim op tijd om de verrichtingen van Max te gaan volgen. Onze navigatie heeft ons behoed voor een lange file van ruim anderhalf uur en ons op tijd een omweg aangeboden. Leve TomTom. Dit keer zijn we niet op onze vaste camperplaats midden in Wildeshausen, maar op een camping met Imbiss, 5 km voor de stad. Dat wordt smullen vanavond.

Dag 2  23 mei                        Wildeshausen – Göteborg   265 km

Vandaag een relaxte dag omdat we tijd genoeg hebben. We maken een tussenstop bij de Mediamarkt (iets van een vergeten oplader van de laptop die nog thuis op de bar ligt!) en voor de koffie en lunchpauze. We hebben slechts 12 minuten fileleed bij Hamburg en zodoende zijn we al om 15:00 uur bij de boot. We lopen nog even de  stad in en bekijken het gezellige winkelcentrum. Hierna sluiten we aan in de rij om aan boord te gaan van de boot van de Stenaline Kiel - Göteborg en wachten we op wat komen gaat. Ze hebben veel wind voorspeld dus mijn reistabletjes heb ik bij de hand. We krijgen een mooie hut toegewezen op een schitterende plek, meteen naast het zonnedek. We boffen!

Dag 3  24 mei                              Göteborg – Arjang.  251 km

We hebben een prima reis, wat deining en wat gekraak van het schip maar verder geen problemen. Het is weer even zoeken naar de goede trap voor het autodek maar hierna kunnen we snel het schip verlaten.

Voor mijn gevoel is de vakantie echt begonnen.

We kunnen snel de boot af en laten al snel de drukte van de stad achter ons. Hoe noordelijker we rijden, hoe groener en bosrijker het wordt. Op een kamikaze eekhoorn na, die met gevaar voor eigen leven de weg oversteekt, zien we geen bijzondere dieren, ook al zien we veel waarschuwingsbordjes voor elanden. Je blijft dan toch speuren en kijken.

Om 16:00 uur rijden we de lange toegangsweg op naar camping Coppens en halverwege komen we de eigenaar Staf tegen die ons vriendelijk begroet en uitlegt dat receptie gesloten is maar dat we een plek kunnen zoeken.

We installeren ons op een mooie plek met uitzicht op het prachtige meer. Als het heel even droog is, nou ja lees iets minder hard regent, maken we een rondje over de prachtige, mooie aangelegde camping.

Dag 4 25 mei                             Rustdag   Arjang

Vanmorgen ingecheckt toen de receptie open was en ja beroemde Belgen zijn in het echt ook bijzonder aardig!

We krijgen tips over de diverse wandelingen en als de regen eindelijk, na anderhalve dag, ophoudt gaan we een poging wagen. Het eerste stuk gaat redelijk, maar daarna gaat de wandeling dwars door het bos, smalle paadjes en soms is het pad zelfs weg! Het wordt extra bemoeilijkt doordat het zo giga heeft geregend en sommige paadjes veranderd zijn in kleine modderstroompjes. We rusten even uit bij een ruim 300 jaar oude boom. Na ruim twee uur hebben we de 5,5 km lange wandeling voltooid, een flinke test voor mijn conditie en mijn knieën. Maar zeker de moeite waard!

Dag 5 26 mei                             Arjang – Hamar   234 km

Vanmorgen vertrekken we van de bijzonder mooie camping. Het aarzelende flauwe zonnetje maakt al heel gauw plaats voor kletterende buien. We maken een stop hij het winkelcentrum van Charlottenburg en we schrikken van de drukte.

Al gauw valt het kwartje, het is namelijk Hemelvaartsdag en veel Noren komen op hun vrije dag "goedkoop" shoppen.

Onze drankvoorraad is ook weer veilig over de grens gekomen (bijna allemaal cadeaus, niet voor onszelf hoor), we hebben geen douaneman gezien.

We rijden naar Hamar en zien in de verte de ijsbaan het Vikingskipet liggen. Deze hebben we op onze allereerste reis al een keer bezocht. We rijden naar de camperplaats en hebben één van de laatste plekjes. De CP is mooi gelegen aan het meer maar is verder niet meer dan een parkeerplaats. De bedoeling is om naar het stadje te wandelen maar helaas steken de stortbuien hier een stokje voor.

Na het eten is het droog en maken we een wandeling die ons onverwachts brengt in het park van het spoorwegmuseum, zomaar vrij toegankelijk! En als twee ex NS-ers zijnde kunnen we het uiteraard niet laten om alles even te bekijken en vast te leggen.

Dag 6             27 mei                 Hamar – Vang   201 km

Vandaag een relaxte rit, een koffie stop en een stop bij een echte bakker! Die kom je niet zo heel vaak tegen.

Het meeste brood wordt verkocht via de supermarkten, dus het was een genot om in dit leuke winkeltje rond te kijken. De eigenaresse vertelt trots dat ze alles 's-nachts nog vers bakken! Nou ben benieuwd hoe het gaat smaken. De rit is zoals gezegd rustig en mooi, hele stukken langs het 114 km lange Mjøsameer gereden.

Slechts een paar wegwerkzaamheden maar die zorgen voor weinig oponthoud. De bomen zijn prachtig groen, in ontelbare tinten. De regen is minder dan gisteren, het is zelfs af en toe droog.

We arriveren al vroeg op de camping en deze lijkt verlaten. Een briefje op de deur vertelt ons dat we een plekje kunnen uitzoeken en dat we vanaf 17:00 uur kunnen inchecken. Wat heerlijk allemaal zo, ga maar lekker staan waar je wil, geen gemarkeerde plaatsen, geen heggetjes, geen krappe plekjes gewoon een hele grote plek aan het water met picknickbank! Super! Om 17:00 uur breekt de zon door en wordt het uitzicht nog mooier.

De camping wordt ondertussen wel drukker en dat ziet er wat gezelliger uit. We blijven hier tot maandag want het is formule 1 weekend. Heerlijk!

Dag 7              28 mei                Vang

Het heeft vannacht vreselijk gestormd en het stormt nog steeds heel hard als we opstaan. Na een heerlijke douche in de ongelooflijk luxe badkamers van deze camping en een heerlijk ontbijt wandelen we naar het kleine dorpje. We doen wat boodschapjes en pinnen Noors geld. Helaas is het mooie oude kerkje uit 1830 op slot. 's-Middags kijken we naar de training en de kwalificatie. Ook al schijnt de zon je kunt niet buiten zitten door de harde wind. Jammer. We koken 's-avonds in de luxe keuken waar aan alles is gedacht, afwasmachine, twee fornuizen, ovens, koffiezetapparaten, luxe servies etc. We dekken de tafel en het is net of we uit eten zijn, ha ha, en het smaakte heerlijk! We kunnen nog even buiten zitten in het zonnetje maar de wind zorgt ervoor dat we al na een half uurtje weer naar binnen vluchten.

Dag 8             29 mei                 Vang

Tja, weinig te melden. Een heerlijke rustdag, een echte zondag! Vanmorgen waren de bergen in mist gehuld en sneeuwde het op de toppen. De storm is gaan liggen maar nu is het, op zijn zachtst gezegd, erg fris. Slechts 7 graden. 's-Middags genieten we van een uitermate spannende race van de Formule 1. Morgen rijden we verder naar Kaupanger en het weerbericht voorspelt 18 graden. Dat zou natuurlijk super zijn als we de stoeltjes eens buiten kunnen zetten!

Dag 9             30 mei                 Vang - Kaupanger   114 km

Na een zeer koude nacht, het heeft weer gesneeuwd op de tegenoverliggende bergen, belooft het weer vandaag een stuk beter te worden. Na een heerlijke douche rijden we via de E 16 naar Borgund. Onze TomTom hapert al sinds de laatste update, erg irritant. Nu kun je in Noorwegen bijna niet verdwalen maar hij is oh zo handig voor de waarschuwingen voor bv snelheidsoverschrijdingen. Enfin, we nemen een stukje de historische route en stoppen even bij het mooie oude staafkerkje uit het jaar 1150. We vervolgen de prachtige route met links overhangende rotsen en rechts de wild stromende rivier en rijden door naar Laerdalsøyri, een schattig dorpje met prachtige, meer dan 200 jaar oude huisjes waar we van de lunch genieten. Hierna nemen we onze eerste veerboot in deze vakantie en rijden naar Kaupanger om onze boodschappen te doen. Alles is duur, veel duurder dan eerdere vakanties maar ja in Nederland kennen ze de prijzen ook! We rijden naar de camping en voordat we de boodschappen opgeruimd hebben staat Henk al te vissen. Helaas, geen geluk vandaag! We hebben een heerlijke middag, eindelijk buiten kunnen zitten.